Blog
Bloggen som ikke gør dig klogere
Læringsmål, vidensmål, kompetencemål, færdighedsmål. Og fodboldmål.
Johannes var jo ikke den yngste lærer på Frydenlundsskolen, men han følte sig som den mest forvirrede. Alle de mål! Eleverne havde i elevrådet bedt om nye mål, efterhånden som de gamle rådnede. Et rimeligt krav, men faktisk et problem for skolen, som ikke havde en konto til den slags, og mål er dyre. Man måtte i dialog med den lokale idrætisforening, og mirakuløst lykkedes det at skaffe 3 lettere brugte håndboldmål og oven i købet 2 syvmandsmål med net. Ungerne var lykkelige.Det var mål man kunne forstå.
Men nu disse læringsmål. Hvem havde bedt om dem? Børnene? Næh. Forældrene? Næh. Lærerne? Næh.
Johannes havde spurgt sin pædagogiske leder hvad disse mål skulle gøre godt for?
"De er kommet for at blive", svarede lederen. "De vil gøre det lettere for dig at måle effekten af din undervisning."
Den tyggede Johannes noget på. Han havde været lærer i over 30 år. Han syntes jo nok at han efterhånden kunne vurdere om eleverne nærmede sig lovens Fælles Forenklede Klare Mål, eller hvad de nu hed for tiden.
Johannes var åben for nye ideer, så han tog på kursus hos et par kvikke akademikere som stort set ikke havde sat deres ben i folkeskolen, siden de selv gik der. De fortalte i et floskelfyldt sprog om et paradigmeskift.
"Man kan sige at øvelsen fremadrettet bliver at gå fra undervisningsmål til læringsmål."
Men hvorfor overhovedet denne øvelse som endda var fremadrettet?
Det var ca. 300 mennesker på kurset, så Johannes ville ikke dumme sig ved at spørge. Ingen andre spurgte heller.
I stedet for spurgte han Diana, en ung lærer på skolen. Johannes beundrede hendes måde at undervise på. Hun var altid kreativ og velforberedt. Og hun fulgte med i debatten på folkeskolen.dk.
"Jeg læser om det, men fatter mindre og mindre", sagde hun."Her på det seneste diskuterer konsulenterne også indbyrdes hvad det hele går ud på. Og det er jo ikke bare læringsmål, men også vidensmål, kompetencemål og færdighedsmål. Tænk hvis en Formel 1 kører havde så mange mål at pejle efter."
"Ja, og disse mål skal vist formuleres for hver enkelt elev", sagde Johannes med et smil.
"Mine børn og forældre giver mig positiv feed-back, så indtil nogen kan forklare mig hvad jeg præcis skal gøre anderledes og hvorfor, så fortsætter jeg med at raffinere min undervisning som jeg har gjort, siden jeg blev færdig."
"Neeej, det lød godt", grinede Johannes. "Jeg tror også jeg vil til at raffinere min undervisning. Desuden vil jeg følge det eneste mål som jeg helt forstår og som ikke rådner: Folkeskolens formål."