Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Hvordan kan man lære en gammel hund nye tricks?
Der løber en del vand i den naturvidenskabelige undervisnings å i disse år. STEM, teknologiforståelse, kompetencevendt undervisning, nye fælles mål, ny eksamensform, fokus på læsning og skrivning – er blot en lille del af vores hverdag. Er det muligt at følge med udviklingen? Eller må man som lærer af og til lade stå til?
Ændring af egen praksis
Hvornår har du sidst ændret din egen undervisningspraksis? Måske et lidt provokerende spørgsmål, men vi underviser i en tid, hvor refleksioner over egen praksis ofte mangler. Vi er hele tiden på vej - til ny undervisning, nye elever og nye opgaver.
Når man bliver sendt på kursus, oplever man ofte nye undervisningsmetoder. I kursusøjeblikket kan metoden være tillokkende og fuld af værdi. På de gode kurser er der sat tid af til, at man gerne sammen med en kollega, kan planlægge sin undervisning, hvor man gør brug af den nye undervisningsmetode. Hjemme på skolen bliver dette ene forløb afprøvet, ofte en succes – og så slutter fortællingen her.
Hvordan bliver nye metoder en del af egen undervisningspraksis?
Fokus og tid – er nogle af kodeordene. Jeg arbejder på en skole, hvor genrepædagogik og sprogbaseret undervisning har været i fokus de sidste ni år. Ledelsen har prioriteret udviklingstid til, at vi i fællesskab kan udvikle vores undervisning med fokus på sproget. En lang proces, hvor alle bliver klogere undervejs. Ny forskning kommer til, undervisningen af lærere flytter fokus fx fra fag til årgang. Fælles for projektet gennem alle årene er ledelses opbakning, også ved skiftende skoleleder.
Hvad virker, og hvad virker IKKE?
Når den enkelte lærer bliver sendt afsted på 1-dagskurser, har dette ofte ikke den store effekt. Skal der ske en praksisændring skal lærergrupper afsted sammen og have tid samme til at udvikle de nye undervisningsmetoder – til lige netop deres skole og elevklientel.
Kursus som åndehul
Man kan blive sendt afsted på kursus, og så kan den dag/ disse dage blive et åndehul i den daglige undervisning. Men hvad kommer der ud af sådanne dage? Åndehuller for den enkelte lærer, men den nye viden bliver ofte ikke brugt på længere sigt. Dette er jeg selv garant for. Jeg har lært nye metoder på kursus, som jeg gerne vil implementere i min daglige undervisning. Men jeg må lade stå til og tænke, det bliver bare ikke lige nu!
”De nye tricks”
Hvis en gamle hund – som undertegnet – skal ændre egen praksis, så skal der tid og ledelsesopbakning til. Tid sammen med kollegaer og ledelsesopbakning til ”de nye tricks”.
Kan det lade sig gøre? Ja, men det er en lang og til tider sej proces. Tror faktisk, at de unge hunde er bedre til at ændre praksis og lade ”nye tricks” indgå i deres undervisning …