Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Kære skoleleder

Årets (måske) vigtigste opgave begynder i disse uger på skolerne. Det er nu du skal vise, hvad du dur til. Du skal være bevidst om, hvilken rolle du spiller i vores daglige arbejde. Fagfordelingen er nemlig skelsættende for vores arbejdsår.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dette åbne brev til landets skoleledere er mit håb, at få fokus på denne væsentlige opgave, som fagfordelinger er. Der er adskillig ting på spil, og i sidste ende er der et budget for næste skoleår. Men stadigvæk er det ikke en opgave, som kun handler om at dække alle timer. Det er en opgave som bl.a. handler om kvalitet i undervisningen, retfærdighed blandt lærerens opgaver, hvem skal på uddannelse, har vi råd til vejlederfunktioner og sammensætning af teams.

Hvis man er skoleleder på en skole, hvor fagfordelingen fører til kvalitet i undervisningen og høj trivsel blandt elever og medarbejder – så skal man jo gøre det samme arbejde, som sidste år.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Hvis man er skoleleder på en skole, hvor fagfordelingen fører til manglende kvalitet i undervisning og mistrivsel blandt elever og medarbejder – så skal man gøre noget andet i dette års fagfordeling.

Med frygt for at lyde hoverende, så er det jo ikke raketfysik!!!

Lærerne skal vidensdele, vi skal arbejde sammen i årgangsteams og fagteams, vi skal løse opgaver i PLF og den selvpraktiserende lærer er gået på pension. Denne ånd, hvor vi skal del og blive kloge sammen, er en del af lærernes hverdag.

Når jeg er dårlig til en opgave som lærer, så går jeg til en kollega og henter hjælp. Her skal vi lige have på plads, at jeg klart er af den opfattelse, at vi som mennesker udmærket ved, hvornår vi er gode eller dårlige til en opgave. Tænk om denne praksis med at få hjælp af de dygtige kollegaer, kunne forekomme til dette års fagfordelinger.

Der er skoleledere som mestre fagfordelingen til det sublime. De ser muligheder, løsninger, spørg deres medarbejder og går gennem ild og vand for at fagfordelingen bliver meningsfuld for alle medarbejdere.

Så hvis du nu er skoleleder og udmærket ved at denne opgave ikke er din spidskompetence, så få hjælp hos en kollega, som er dygtig til opgaven. Skulle du stå i en situation, hvor du ikke lige ved, hvilken skoleleder du skal kontakte, så skriv til mig. Jeg kender en del, som spiller i superligaen – også når det kommer til fagfordelingen.

Med ønsket om at vigtigheden af fagfordelingen blive italesat dette forår.

Kærlig hilsen

Mette Mellerup

PS: Vis gerne dette indlæg til din skoleleder