Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Ro eller revolution?

En uge hvor folkeskolen ENDNU engang var i vælten. Regeringen kom med deres skoleudspil, som fik en blandet modtagelse. Forskellige foreninger bl.a. ”Skole og forældre” er ude og bede om RO til folkeskolen. . Vi her IKKE brug for ro, men en REVOLUTION.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Helen Jane Hearn

På mange områder står vi overfor en folkeskole i knæ. Nogle af os er ikke voldsom begejstret for tidens strømninger med proceskonsulenter, faciliteter, ekspertgrupper osv.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Til de mennesker – politikker, konsulenter, arbejdstidskommissionen, som er med til at sætte dagsordenen i folkeskolen - kom nu ud og besøg os. Ikke til en kop kaffe og snak på lærerværelset, men til undervisning i 4.b eller 7.d. Jeg tvivler på, at de mennesker, som klogere sig voldsomt på folkeskolen i denne tid, har opholdt sig meget i den, siden de selv gik ud af skolen. Der er løbet meget vand i åen siden.

 

Hvad er kerneydelsen – efterhånden?

Jeg kender lærere – primært naturfagslærere i hele Danmark, som er dygtige. Dygtige til at undervise – både fagligt og didaktisk. Men vores hverdag er efterhånden fyldt med så mange andre opgaver, at jeg ofte spørg mig selv ”Hvad er kerneydelsen i mit job? ”. Nå jeg kigger på mit skema, ja så er kerneydelsen undervisning i naturfag. Men når jeg ser tilbage på ugen, så er det andre opgaver, der fylder.  Opgaver, hvor jeg bl.a. skal opdrage, konfliktløse, dokumentere, udfylde formularer og snakke med forældre.

 

Hvornår begynder skolen at stille krav?

En skole har nu engang de børn, der bor i skoledistriktet”. Hvert skoledistrikt har sit at slås med. Men jeg er af den klar overbevisning, at tiden er kommet til at slå bremsen i. At vi som skole stiller krav til vores elever, forældre (og politikere).

Tiden er kommet, hvor vi ikke længere kan eller skal finde os i alt. Hvis elever og forældre af den ene eller anden grunde ikke kan knække folkeskolens kodeks – så må man finde et andet alternativ.

Det kræver et klart kodeks - og her halter vi. Der er en del elever og forældre, som løber om hjørner med os.

Vi har brug for en revolution, hvor folkeskolen stiller krav til brugerne – dvs. elever og forældre.

Jeg er jo hverken dum eller naiv, endnu engang handler det jo om penge. Men så længe ”normalbegrebet” bliver bredere og bredere – så bliver vi ved med at være i knæ. 

Læs også Lars Druds indlæg, hvor han skriver om ”Hvad er en skole? ”

https://www.folkeskolen.dk/641927/hvad-er-en-skole