Blog

Alkohol forløb i naturfag

Alkohol forløb i naturfag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alkohol forløb

Mayamarie Munkholm

I fysik og kemi har elevene undersøgt de fysiske og kemiske egenskaber ved alkohol.

Eleverne fandt ud af, at 100 milliliter husholdningssprit og vand vejer noget forskelligt. I den forbindelse blev  eleverne fortrolige med at bruge massefylde formlen, og også bruge den på en ukendt masse. Eleverne blev i stand til at skelne mellem volumen procent og vægt procent. Ved opslag på Internettet fandt de kogepunktet for ethanol, og den viden brugte de, da de ud fra et gæringsforsøg skulle prøve at destillere alkohol. Ud fra et lille udbytte af CH3CH2OH fra destillationsforsøget kunne man påvise, at ethanol er brandbart.

I starten af forløbet havde eleverne skrevet nogle spørgsmål ned i deres logbog, som de godt kunne tænke sig at få svar på om alkohol. Mange var optaget af at lære noget om, hvordan alkohol påvirker kroppen, og hvor meget, der skal til for at skade kroppen. Det gjorde da også et stort indtryk på de fleste elever, da de så en kort filmoptagelse med overlæge Trols Kjær, der fortalte om, hvad der sker i kroppen, når en ung drikker store mængder af alkohol. Da alkohol er et organisk opløsningsmiddel , kan det trænge igennem blod hjerne barrieren, og hæmme udviklingen af den del af hjernen,  som kan tænke kreativt og rummeligt. Og det vil for en ung kunne betyde, at ens job- og karriere muligheder for at arbejde som bl.a. arkitekt, hvor man skal kunne tænke rummeligt vil være begrænset.