Blog

Fra drengestreger til streger for drenge

Tegning har, i generationer, været den mest oversete og undervurderede indlæringskilde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er både godt og helt naturligt for børn at tegne i skolen. Særligt i indskolingen bliver børnene bedt om at tegne i stort set alle fag.

Tegning er en god  og visuel måde, at bearbejde temaer/emner i både dansk, naturfag og matematik. Stregerne træner motorikken.

Tegning giver mulighed for ro og fordybelse.

Drengestreger

Jeg har, som Tegnefe og med baggrund som autodidakt billedkunstner, udviklet Magisk Tegning-metoden i samarbejde med lærere og pædagoger. Hjerneekspert Ann E. Knudsen anbefaler Magisk Tegning og hævder, at metoden styrker indlæring i sprog og matematik, særligt hos drenge. Jeg har viet resten af min ungdom til at bidrage med tegnemagi til skoler med mit projekt “Fra drengestreger til streger for drenge”. Intet gør mig lykkeligere end at se børn med udfordringer få røde kinder og strålende øjne, når de opdager, at de faktisk kan styre blyanten på samme niveau som klassens bedste. Det er magiske øjeblikke for en Tegnefe.

 Alt er godt… eller?

Vi lader børnene i stikken!

Tegning er til gengæld også den eneste kreative aktivitet, vi byder eleverne, uden anvisning til, hvordan de lykkes med at tegne, det de ønsker!

I ingen anden kreativitet overlader vi, i den grad, eleverne til sig selv.

Musikken har sine noder og rytmer, dans sin koreografi og særlige trin, sporten har hver sit sæt af regler og trænings metoder.

Når det gælder tegning, deles papiret ud, hvorefter underviser forholder sig observerende eller måske analyserende!

Forestil dig, at dele blokfløjter ud på samme måde?

Tegning bør tages alvorligt!

Også tegning, det visuelle sprog, kræver  sine værktøjer og teknikker. Vi taler altså ikke om billedkunst, men om et “know how” til at kommunikere i billedsproget.

Som tegning udøves i de fleste skoler, går eleverne glip af en masse sjov og inspirerede læring til  kreative- sociale og indlæringsmæssige kompetencer.

Tegning kan så meget mere, end blot at være en ligegyldig pause aktivitet.

Jeg har udviklet Magisk Tegning metode, som kan være  en trædesten til indlæring af andre fag.

Men:

Hvordan kan du og dine elever få glæde af mere tegnemagi i dine timer?

Du  har måske selv et noget anstrengt forhold, til det at tegne, og hvad med med forberedelsestid? og økonomien?, dine to konstante udfordringer som lærer.

Som dedikeret Tegnefe, vil jeg med glæde tilbyde dig og din klasse min hjælp, og det ganske gratis. Følg med i min blog i næste uge.