Blog
Fra drengestreger til streger for drenge
Tegning har, i generationer, været den mest oversete og undervurderede indlæringskilde.
Det er både godt og helt naturligt for børn at tegne i skolen. Særligt i indskolingen bliver børnene bedt om at tegne i stort set alle fag.
Tegning er en god og visuel måde, at bearbejde temaer/emner i både dansk, naturfag og matematik. Stregerne træner motorikken.
Tegning giver mulighed for ro og fordybelse.
Alt er godt… eller?
Vi lader børnene i stikken!
Tegning er til gengæld også den eneste kreative aktivitet, vi byder eleverne, uden anvisning til, hvordan de lykkes med at tegne, det de ønsker!
I ingen anden kreativitet overlader vi, i den grad, eleverne til sig selv.
Musikken har sine noder og rytmer, dans sin koreografi og særlige trin, sporten har hver sit sæt af regler og trænings metoder.
Når det gælder tegning, deles papiret ud, hvorefter underviser forholder sig observerende eller måske analyserende!
Forestil dig, at dele blokfløjter ud på samme måde?
Tegning bør tages alvorligt!
Også tegning, det visuelle sprog, kræver sine værktøjer og teknikker. Vi taler altså ikke om billedkunst, men om et “know how” til at kommunikere i billedsproget.
Som tegning udøves i de fleste skoler, går eleverne glip af en masse sjov og inspirerede læring til kreative- sociale og indlæringsmæssige kompetencer.
Tegning kan så meget mere, end blot at være en ligegyldig pause aktivitet.
Jeg har udviklet Magisk Tegning metode, som kan være en trædesten til indlæring af andre fag.
Men:
Hvordan kan du og dine elever få glæde af mere tegnemagi i dine timer?
Du har måske selv et noget anstrengt forhold, til det at tegne, og hvad med med forberedelsestid? og økonomien?, dine to konstante udfordringer som lærer.
Som dedikeret Tegnefe, vil jeg med glæde tilbyde dig og din klasse min hjælp, og det ganske gratis. Følg med i min blog i næste uge.