Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Feedback på elevtrivselsmålingen – eleverne skal høres
Den årlige elevtrivsel-undersøgelse er igen kommet på dagsordenen på vores teammøde. Hvordan formidler vi bedst muligt ud til eleverne og forældrene, hvad der springer i vores øjne – og hvilke tiltag skal der sættes i værk i klasserne?
Kære forældre
Vi har modtaget resultaterne af elevtrivselsmålingen, som eleverne besvarede i begyndelsen af marts. De har svaret på en mængde spørgsmål om f.eks. klassen, skolen og undervisningen. I fredags gennemgik vi undersøgelsen og lavede efterfølgende nogle samarbejdsøvelser med eleverne.
Nedenstående punkter skulle diskuteres af eleverne i grupper, og herefter skulle de komme med forslag til eventuelle forbedringer…
- Glæden ved at gå i skole
- Koncentratration i timerne
- Larm i timerne
Dette kunne sagtens være introen til et lidt længere brev hjem til forældrene omhandlende data fra den sidste trivselmåling. Efterbehandlingen af målingerne bør munde ud i en god dialog, og derfor er det vigtigt både at få eleverne til at uddybe deres svar, men samtidig også at få dem til at komme med mulige løsninger.
Mine erfaringer med disse trivselsmålinger viser, at det er mange af de samme punkter, der får færrest point (eller de laveste procentdele) – i år er ingen undtagelse. De tre ovenstående punkter stikker ud hvert år.
Eleverne skal på banen
Jeg kan godt lide ideen om, at eleverne selv er med til at komme med input til de udvalgte punkter. Måske skal der laves nedskrevne regler i de enkelt klasser om eksempelvis larm.
For hvordan siger man til en klassekammerat, at han/hun skal stoppe med at forstyrre? Og hvordan bliver kulturen i klassen vendt til, at det er cool at lære noget? Det fik vi nogle gode snakke om i min klasse.
At se resultater af flere punkter på baggrund af en så omfattende trivselsmåling tager tid, og jeg tænker, at ’behandlingen’ af sådan en undersøgelse kommer til at blive flydende og skal integreres ind i klassen løbende gennem hele skoleåret. Jeg bliver nødt til at stoppe op og lave små delmål undervejs, for at det bliver muligt at nå de endelige mål – præcis som når jeg sætter mål til et undervisningsforløb.
Det vigtigste i denne proces er dog, at lade eleverne blive hørt – de skal sammen tage ansvar for det, de gerne vil have forbedret i deres læringsrum.