Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Menstruationssnakken kan bidrage til mental parathed

Som idrætslærer i udskolingen starter jeg altid året op med en snak med alle pigerne på hele årgangen. Vi laver aftaler i fællesskab om badekulturen og tager herunder også menstruationssnakken. Men indskolingslærerne skal også have disse snakke, og de skal afholdes meget tidligere, end man regner med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

D. 13. juli læste jeg en artikel om 9-årige Cecilie fra Randers, som ønskede sig, at der fandtes menstruationsbind i en mindre udgive, da de, som er på marked lige pt., er for store til hendes alder.

Det fik mig til at tænke over vigtigheden i, at vi lærere tager snakken med vores elever lang tid før, vi måske havde tænkt os. Selvfølgelig er det langtfra alle 9-årige piger, som har fået menstruation, men pigerne får det i en tidligere alder end før i tiden, så snakken er relevant.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Udover at vejlede pigerne, så skriver jeg også hjem til forældrene. Ikke kun til pigeforældrene, men til alle forældrene om vigtigheden i skolens badekultur og den læring det medfører, at de indtræder i en naturlig kropskultur. Det SKAL være sådan, at det at bade er mere naturligt end at lade være.

Elevernes egne aftaler

I mailen til forældrene opfordrer jeg dem også til, at de skriver til mig, hvis deres pige har fået menstruation. Sammen med eleverne laver vi gode aftaler, som alle kan se sig selv i. Eleverne skal være med til idræt, selvom de har menstruation, men jeg laver nogle gange nogle særskilte aftaler om, at de må gå ud at bade fem minutter før de andre. Når eleverne er med til at lave aftalerne, er det også lettere at fastholde dem i at gennemføre planen.

Eleverne skal føle sig trygge ved kroppens udvikling. Gennem mine årlige samtaler med pigerne, er det min overbevisning, at de føler sig trygge, imødekommet og ikke mindst set i, hvad der for dem kan være sårbart i en kropslig sammenhæng. Måske endda langt tidligere end deres mentale stadie var klar til.