Pædagogik på kanten

Pædagogik på kanten

Blog

Prøver de det umulige i 'skolen på heden'?

På den nye grundskole, 'Guldminen', knyttet til FCM fodbold og HIH håndbold prøver de benhårdt at kombinere talentudvikling med breddeidræt, det boglige med det praktiske, læring med trivsel og målrettet idrætstræning med almindelig skole og almen dannelse. Men kan man det?

Publiceret Senest opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den ’nye skole på heden’ ('Guldminen' i Ikast) har snart været i gang i nogle år. Skolen skal om få år være en fuldt udbygget grundskole, 0.-9. kl. Lige nu (det tidlige forår 2022) har man 0.-7. kl.

Skolen er knyttet til fodboldklubben, FC Midtjylland og håndboldklubben, HIH, Herning-Ikast Håndbold. Der er på mange måder tale om en banebrydende skole, ja, måske en helt ny måde at praktisere skole på? Jeg har i hvert fald ikke i mine mange år i den pædagogiske verden, i både ind- og udland, set noget lignende.

Det er som om skolen vil ’forene det uforenelige’ – vil skabe gode vilkår for både bredde og elite, vil sikre både alsidig dannelse og talentudvikling, fokusere lige meget på læring og trivsel, forbinde det boglige med det praktiske. Let at sige men svært at praktisere. Vil de lykkes med det? Det er noget af det min følgeforskning på stedet de kommende år skal prøve at svare på.

Jeg og mine kolleger på DPU/Aarhus Universitet har før berettet om ’Guldminen’ her på bloggen. Lad mig kort opregne nogle af de basale fakta:  

Alle elever, 0-9.kl. er på skolen hver dag ca. 9 timer, fx 7.30-16.30

Alle elever 0-9.kl. har ca 3 klokketimer med idræt hver dag

Alle elever, 0-9.kl. vælger enten en håndbold- eller fodboldlinje

Afhængig af det valg er man samtidig automatisk medlem af enten HIH håndbold eller FCM fodbold.

Alle elever har også alle de vanlige skolefag, dansk, matematik, naturfag, osv. – men tilgangen er ‘hands-on’-agtig med mere fokus på alsidige erfaringer, konkrete materialer, variation og bevægelse i undervisningen end man normalt ser.

Man anvender pædagogiske begreber som fx karakterstyrker, multiple intelligenser, læringsstile og flow – og meget andet. Man kan sige med en af lederne, Svend Erik Schmidts ord, at ’de spiller på alle strenge’, eller måske mere korrekt her: 'spiller med alle bolde'.

Alle, 0-9.kl. får frokost og snacks på skolen hver dag. Nogen får også morgenmad.

Alle får udleveret idrætstøj og –udstyr af skolen.

Alle elever vælger enten en håndbold- eller fodboldlinje

Skolen er eksamensfri og fungerer som en friskole

Skolen sørger for al klubtræning inden for skoleskemaet og al kørsel til kampe (hold op hvor må det være en lettelse for forældrene!).

Forældrene får hele pakken for bare 3.700 kr om måneden.

De fysiske rammer tegner til at blive helt exceptionelt gode. Både i forhold til alt det idrætsfaglige og i forhold til de almindelige skolefag. Men også fokus på sund kost, kropskontrol (alle elever modtager fx judoundervisning), mental sundhed, nære relationer og trivsel/ flow ser ud til at gøre skolen usædvanlig. Hvordan kan det lade sig gøre? Ja, det skal jeg finde ud af og det skal nok blive spændende at grave i.

Billedet er taget af fotograf Niels Holmgaard. De vedhæftede filer viser aktuelle skoleskemaer for 0.-1. kl. og for 7. kl. - samt den nye skolebygning, der er på vej. 

Powered by Labrador CMS