Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Så ta’r vi cyklerne frem. Feltarbejde i modvind.

Jeg har hørt mange elever efterspørge mere bevægelse i undervisningen. Men når der så skal cykles eller løbes i lidt regnvejr, så får piben en anden lyd. Vi har lige set det hos os i forbindelse med en tur til det lokale naturcenter, hvor der skulle afholdes feltarbejde i naturfagene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billede fra Google.

7 klassernes ca. 100 elevere skulle cykle ca. 2x 12 kilometer for at komme til det lokale naturcenter, hvor undervisningen var tilrettelagt sammen med naturvejledere, så målene for felt arbejde, der er en væsentlig del af naturfagene, blev overholdt.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Der gik besked hjem, lærerteamet lavede bemanding og tilrettelagde undervisningen. Teamet var glade og stolte – god undervisning, meningsfuld bevægelse og undervisning i andre rammer.

Men der manglede opbakning fra ¼ del af eleverne og deres forældre. For i løbet af de næste dage kom der 25 mere eller mindre gode undskyldninger for, at eleverne ikke kan deltage.

Dårlige knæ og fin neglelak

Der var nu flere børn med dårlige knæ, som derfor ikke kunne cykle. Der var en, der havde forstuvet en lillefinger og derfor ikke kunne deltage. Nogle af eleverne skulle konfirmeres den kommende weekend og måtte ikke få ødelagt deres negle, så de kunne heller ikke deltage – de kunne jo ikke grave og rode i jorden.

Der var ikke én forælder, som henvendte sig til lærergruppen for at spørge, om der var mulighed for at deres barn kunne blive kørt til naturcentret eller selv tilbød at køre deres ”handicappede” barn til undervisningen.

Brok

En gruppe af eleverne brokkede sig meget i klasserne over, at de nu skal på tur: ”Det er kedeligt, og de har været på naturcentret så mange gange før, og så er det hårdt at cykle”. Brok fra eleverne over, at de skulle bevæge sig samtidig med, at de ofte brokker sig over den manglende bevægelse i undervisningen.

Flere af de 75 børn der kommer af sted, brokkede sig så videre, da de endelig var kommet ud i området. Motivationen kunne ligge på et meget lille sted

Tak til den gruppe af elevere, der bare kom op på cyklen og deltog på en positiv og aktiv måde – dem var der heldigvis også en stor gruppe af.