Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Så ta’r vi cyklerne frem. Feltarbejde i modvind.
Jeg har hørt mange elever efterspørge mere bevægelse i undervisningen. Men når der så skal cykles eller løbes i lidt regnvejr, så får piben en anden lyd. Vi har lige set det hos os i forbindelse med en tur til det lokale naturcenter, hvor der skulle afholdes feltarbejde i naturfagene.
Billede fra Google.
7 klassernes ca. 100 elevere skulle cykle ca. 2x 12 kilometer for at komme til det lokale naturcenter, hvor undervisningen var tilrettelagt sammen med naturvejledere, så målene for felt arbejde, der er en væsentlig del af naturfagene, blev overholdt.
Der gik besked hjem, lærerteamet lavede bemanding og tilrettelagde undervisningen. Teamet var glade og stolte – god undervisning, meningsfuld bevægelse og undervisning i andre rammer.
Men der manglede opbakning fra ¼ del af eleverne og deres forældre. For i løbet af de næste dage kom der 25 mere eller mindre gode undskyldninger for, at eleverne ikke kan deltage.
Dårlige knæ og fin neglelak
Der var nu flere børn med dårlige knæ, som derfor ikke kunne cykle. Der var en, der havde forstuvet en lillefinger og derfor ikke kunne deltage. Nogle af eleverne skulle konfirmeres den kommende weekend og måtte ikke få ødelagt deres negle, så de kunne heller ikke deltage – de kunne jo ikke grave og rode i jorden.
Der var ikke én forælder, som henvendte sig til lærergruppen for at spørge, om der var mulighed for at deres barn kunne blive kørt til naturcentret eller selv tilbød at køre deres ”handicappede” barn til undervisningen.
Brok
En gruppe af eleverne brokkede sig meget i klasserne over, at de nu skal på tur: ”Det er kedeligt, og de har været på naturcentret så mange gange før, og så er det hårdt at cykle”. Brok fra eleverne over, at de skulle bevæge sig samtidig med, at de ofte brokker sig over den manglende bevægelse i undervisningen.
Flere af de 75 børn der kommer af sted, brokkede sig så videre, da de endelig var kommet ud i området. Motivationen kunne ligge på et meget lille sted
Tak til den gruppe af elevere, der bare kom op på cyklen og deltog på en positiv og aktiv måde – dem var der heldigvis også en stor gruppe af.