Charlotte Birk Bruun

Blog

Ansigtsløs fjernundervisning

Den seneste måned har jeg kørt fjernundervisning helt uden ansigter. Kameraet er slukket hos alle, også mig. Og jeg må sige, at jeg synes faktisk, at det fungerer ret godt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kom sig af, at en af mine elever oplevede det meget intimiderende, at mit ansigt fyldte hele hans skærm, når vi mødtes til ordblindeundervisning. Han spurgte pænt, om vi kunne prøve uden. Og det viste sig, at det absolut ikke skadede undervisningen, men i stedet blev en styrke.

I stedet mødes vi om et fælles tredje, nemlig mit slideshow, eller mine elevers skærmbillede. Vi kigger på 'tavlen' og lytter til hinanden. Vi er alle fri for egne spejlbillede nede i hjørnet, og vi forstyrres ikke af visuel støj fra en masse kameraer.

Fjernundervisning bliver aldrig det samme som almindelig undervisning i et klasselokale. Derfor giver det i mine øjne god mening, at lege lidt med mediet, og overveje, om diverse features, såsom kamera, virkelig skal bruges hele tiden, eller om det bare skal være en mulighed blandt mange. 

Det er lidt pudsigt at tænke på, hvor længe vi faktisk har værget os mod at benytte kamera ved telefonsamtaler. Det har været en mulighed i rigtig mange år, men har aldrig rigtig vundet indpas. Her under Corona er det blevet benyttet lidt mere, men er nok nedadgående for de fleste. Måske ligger der et eller andet i det direkte kamera, som ubevidst gør os utilpas. Jeg holder i hvert fald pause fra det for en tid.  

Charlotte Birk Bruun

Jeg skriver ofte om folkeskolereformen, nationale test, det at være skoleforælder og specialområdet, men kan også finde på at skrive om alt muligt andet, der på en eller anden måde handler om skole. Oprindeligt er jeg uddannet lærer (2003), og har arbejdet i folkeskolen i en årrække. Siden 2009 har jeg varetaget specialundervisning for voksne på ViSP i Næstved. Mit primære arbejdsområde er unge og voksne med sammensatte skriftsproglige og matematiske vanskeligheder. Ofte vanskeligheder i kombination med ADHD og autisme, men det kan også være omsorgssvigt, skolevægring, svær mobning eller psykisk sygdom. Jeg har en kandidat i pædagogisk filosofi fra DPU 2013 og er derudover uddannet ordblindelærer (diplom-moduler). Hertil har jeg været på utallige kurser. Fx kognitiv coaching, neuropædagogik, søvncoach, Adlers matematikscreening og PAS. Det er lidt blandet landhandel. Og sådan er det at arbejde inden for mit felt.