Charlotte Birk Bruun

Blog

Jeg blev ramt af dejavu, da jeg læste om sagen med crop tops.

Lige omkring da jeg startede på lærerseminariet i 1999, der gik piger i nøjagtig den samme type overdel, den hed blot ‘stumpebluse’. Sproget var ikke helt så amerikaniseret, men skolens forbud og begrundelse, var fuldstændig genkendeligt. Faktisk identisk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tænk at vi tyve år senere, og oven på MeToo ikke er kommet længere. Tænk at der stadig er lærere og skoleledere, bakket op af en skolebestyrelse, der i ramme alvor kan finde på at seksualisere skolepigers tøj.

Lidt vævende har jeg set mig nødsaget til, at tage en samtale med min 11-årige, der er ret glad for højtaljerede bukser og en kort t-shirt (som jeg nu har fundet ud af hedder crop top), om at de var blevet forbudt på en skole. 

Hun spurgte om hvorfor, og Jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at fortælle, at det var fordi nogen voksne mente, at det gjorde børn sexede. Det syntes jeg ikke, hun skulle forholde sig til. I stedet blev det til; “de er lidt skøre”.

Jeg vil gerne være nuanceret, og prøve at se det fra den anden side også. Men jeg kan ikke finde en eneste begrundelse, som vinder blot en lille smule genklang.

Det er et fortidslevn, og vi skal stoppe med det nu. Vi skulle være stoppet for tyve år siden også. Kampen om den korte bluse blev kæmpet allerede i 70’erne.

Charlotte Birk Bruun

Jeg skriver ofte om folkeskolereformen, nationale test, det at være skoleforælder og specialområdet, men kan også finde på at skrive om alt muligt andet, der på en eller anden måde handler om skole. Oprindeligt er jeg uddannet lærer (2003), og har arbejdet i folkeskolen i en årrække. Siden 2009 har jeg varetaget specialundervisning for voksne på ViSP i Næstved. Mit primære arbejdsområde er unge og voksne med sammensatte skriftsproglige og matematiske vanskeligheder. Ofte vanskeligheder i kombination med ADHD og autisme, men det kan også være omsorgssvigt, skolevægring, svær mobning eller psykisk sygdom. Jeg har en kandidat i pædagogisk filosofi fra DPU 2013 og er derudover uddannet ordblindelærer (diplom-moduler). Hertil har jeg været på utallige kurser. Fx kognitiv coaching, neuropædagogik, søvncoach, Adlers matematikscreening og PAS. Det er lidt blandet landhandel. Og sådan er det at arbejde inden for mit felt.