Charlotte Birk Bruun

Blog

Tidlig juleferie - lad os tage ministeren på ordet!

Når skolerne lukkes ned her d. 15. december, så lad os lukke dem ned, og droppe ideen om fjernundervisning. Det fortjener skoleledere, lærere, pædagoger, forældre og ikke mindst vores børn.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg ved godt, der er blevet sagt nødundervisning, og at det indebærer ideen om ny og spændende undervisning hjemme fra lærernes stuer, med småbørn i baggrunden. Men helt ærligt, de sidste dage før jul på en skole, er julehygge, Luciaoptog, fællessang, gamle julefilm, Bingo over højtalerne, pebernøddekast, og guirlandenedtagning. Det er rodet, hyggeligt og meget lidt noget, der gør sig godt over Teams fra 8.00-14.00.

Det er i mine øjne direkte børneuvenligt oven på de seneste års Covid19-rod, at vi voksne ikke kan finde ud af, at give vores børn lidt ro. Vi ved alle udemærket godt, at de intet udbytte får af to til tre dages 'fjernundervisning'.

Så lad julestemningen indfinde sig. Giv de store børn en tidlig juleferie, og lad skolerne om at skabe nogle gode dage til alle de mange børn, som vil have behov for nødpasning. Lad de sidste dage i skole emme af hygge.

(Vi forældre kan evt. tage ansvaret på os, og bede vores store skolebørn fri de sidste par dage.)

Charlotte Birk Bruun

Jeg skriver ofte om folkeskolereformen, nationale test, det at være skoleforælder og specialområdet, men kan også finde på at skrive om alt muligt andet, der på en eller anden måde handler om skole. Oprindeligt er jeg uddannet lærer (2003), og har arbejdet i folkeskolen i en årrække. Siden 2009 har jeg varetaget specialundervisning for voksne på ViSP i Næstved. Mit primære arbejdsområde er unge og voksne med sammensatte skriftsproglige og matematiske vanskeligheder. Ofte vanskeligheder i kombination med ADHD og autisme, men det kan også være omsorgssvigt, skolevægring, svær mobning eller psykisk sygdom. Jeg har en kandidat i pædagogisk filosofi fra DPU 2013 og er derudover uddannet ordblindelærer (diplom-moduler). Hertil har jeg været på utallige kurser. Fx kognitiv coaching, neuropædagogik, søvncoach, Adlers matematikscreening og PAS. Det er lidt blandet landhandel. Og sådan er det at arbejde inden for mit felt.