Sponseret blog: Teater Nordkraft

Sponseret blog

Dig og Mig ved Daggry som digitalt teater for udskolingen

Scenekunst i undervisningen åbner vigtige klassesamtaler i en vild tid - også selvom scenen er skiftet ud med en skærm.

Publiceret Senest opdateret

Sponseret blog: Teater Nordkraft

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Teater er et crashcourse i empati. Igennem personerne på scenen gennemlever man alle de katastrofer og glæder, man kan tænke sig i et menneskeliv. Man får mulighed for at opleve hele spektret af menneskelige følelser, og har mulighed for at udvikle sin kompetence til at håndtere dem via stedfortræder.

Inddragelsen af scenekunst i undervisningen udfolder dog først sit didaktiske og erkendelsesmæssige potentiale, når læreren faciliterer elevernes møde med kunsten - og hinanden.

"Som om det var en videodagbog"

Teater Nordkrafts digitale visning af den Reumert-vindende forestilling "Dig og Mig ved Daggry" gør den hjerteskærende fortælling om Louise og Liam mere nærværende og relevant end nogensinde før. Historien om de to unges tragiske kærlighed i en verden, der svigter, kan åbne samtaler på klassen om alt fra mentalt helbred, kærlighed og vold, til kunstens bearbejdning af dem.

Forestillingen er blevet iscenesat direkte til den digitale platform. Umiddelbart lyder det farligt at tage en anmelderrost forestilling og pille centrale elementer som scenografi og rekvisitter væk, men lige præcis med denne historie giver det mening.

Som en af deltagerne i Applaus' undersøgelse om digital scenekunst fra efteråret 2020 nævner, bliver fortællingen nu båret af skuespillerne, der kigger ind i kameraet på samme måde, som eleverne kender fra vlogs på YouTube. Den barske fortælling bliver derfor mere relaterbar og virkelig, da rammen omkring skuespillerne pludselig ligner noget, man også kan støde på andre steder på internettet end i den streamede teaterforestilling.

"Jeg synes, at Louise karakteren passer perfekt.. Hun sad der og næsten bloggede på en eller anden måde (...) som om det var en videodagbog" - Vigdis, 19 år.

Læs Applaus' undersøgelse af publikums oplevelser med digital scenekunst her.

Den digitale "Dig og Mig ved Daggry" bliver på den måde en meget intim og personlig - og af og til overvældende - oplevelse, og giver masser af stof til samtale.

Allerede lige efter forestillingen ligger Teater Nordkraft selv op til dialog, når de inviterer alle seere med til live-chat. Her er der mulighed for at stille spørgsmål til skuespillerne Jela Natius Abildgaard og Lærke Schjærff Engelbrecht, der spiller henholdsvis Louise og Cille/Jeppe i forestillingen.

De 30 minutters live-chat er et godt sted at starte, men for at skabe en fælles forståelse for teateroplevelsen hos eleverne, kræver det mere end det.

Udvid oplevelsen med åbne samtaler

Samtaler om teater handler ikke om at finde frem til en fælles mening med den pågældende forestilling, men om at reflektere over indholdet og åbent diskutere sine holdninger med andre. Det er en god øvelse for eleverne i både at blive opmærksomme på deres egne oplevelser af verden, og ikke mindst at kunne formidle dem til andre i en social sammenhæng.

At skulle udtrykke sanseoplevelser og følelser foran andre kan virke skræmmende, og de vigtige samtaler kan derfor være svære at skabe spontant med åbne spørgsmål på klassen.

Med spørgsmål som "Hvad synes I?" kommer samtalen enmt til at lukke sig om vurderinger.

"Jeg synes, det var super godt, fordi det var spændende", eller lignende svar, er sympatiske - men det åbner ikke nødvendigvis nye lag i forståelsen af ens egen oplevelse. Og, måske mere vigtigt; det fastholder heller ikke nødvendigvis nysgerrigheden i andres oplevelse.

Samtaler om kunst giver mest, når man kan slippe fokus på at have ret, og på at overbevise de andre. Det handler ikke om at nogen er bedre end andre, ligesom der ikke er rigtige eller forkerte svar.

Teater Nordkraft har, i samarbejde med Teatercentrum, udviklet seks hæfter med seks forskellige Teatersamtaler; nemme og ligetil guides, som kan deles ud til grupperne, så de kan gå direkte i gang.

1. Den samlede oplevelse

2. Performerne

3. Fortællingen

4. Scenografien

5. Lyd og musik

6. Den eksperimenterende

OBS! Samtale #4 om scenografi og samtale #5 om lyd og musik er svære at bruge på digitale forestillinger.

Guidede samtaler i mindre grupper gør det nemmere for eleverne at gå på opdagelse i hinandens forskellige opfattelser af situationer, karakterer eller helhedsindtryk af forestillingen. Og det er her, magien i virkeligheden opstår. For "Hvilken karakter kunne du bedst identificere dig med?", "Hvilken effekt havde skuespillerens stemme på dig?" eller "Følte du at historien var ægte?" er spørgsmål, der giver eleverne mulighed for at lære mere om oplevelsen i fællesskab.

Download de seks hæfter med guidede samtaler om scenekunst her.

 Skærmen er ikke kun en erstatning

Den digitale scenekunst, som for eksempel "Dig og Mig ved Daggry", fremkalder nye og interessante perspektiver af iscenesatte fortællinger. Pludselig er der andre ting, man skal tage stilling til. Hvad betyder det for eksempel, at skuespillerne ikke kan se eller høre publikum? Hvad gør det ved min oplevelse, at skuespillerne ikke kan røre ved hinanden? Og kan man stadig kalde det en teaterforestilling, selvom det virker mere som en YouTubevideo? - og hvorfor?

For instruktør på forestillingen og teaterleder på Teater Nordkraft, Minna Johannesson, var det vigtigt at udnytte skærmens potentiale som scenerum i "Dig og Mig ved Daggry".

"Jeg synes, det er spændende at udnytte skærmens potentiale. Jeg har svært ved at få det traditionelle scenerum til at fungere på en skærm, så for mig handler det om at lave noget, som er meant-to-be på en skærm. Altså 'digital first'. Forestillingen havde måske ikke fået samme success, hvis vi bare havde filmet teaterscenen", forklarer Minna Johannesson.

Både anmeldere og publikum er også overraskede over, hvor tæt på skuespillerne man kommer i det digitale format, fordi skuespillerne har mulighed for at gå helt tæt på kameraet. En oplevelse, man normalt ellers kun ville kunne få på forreste række i en fysisk sal - og selv her, kan det være svært.

"Allerede fra de første replikker ryger ud af munden på Jela Natius Abildgaard, der spiller hovedkarakteren Louise, mærker man et ekstremt nærvær. Selvom vi ikke er fysisk til stede sammen, er vi tydeligvis i samme mentale rum, og konflikterne i stykker bliver hurtigt levende og virkelige for øjnene af os.", skriver Lene Grønborg Poulsen fra iScene og giver forestillingen fem stjerner.

Praktisk information:

"Dig og Mig ved Daggry" er især et tilbud til udskolingens klasser, der sulter efter en stærk fælles kunstoplevelse eller har arbejdet med romanen. Eleverne kan enten se forestillingen sammen på klassen, eller sammen hver for sig hjemme på deres egne skærme. Efter hver forestilling er der live-chat med to af skuespillerne fra produktionen.

Der er åbnet 12 nye spilledage fra den 18. marts til 22. april 2021, de fleste i skoletiden. Se den fulde spilleplan på www.teaternordkraft.dk.

Billetter koster 65kr. (52kr + moms) pr/elev, medfølgende lærer er gratis.

Billetter bookes via skole@teaternordkraft.dk

Hvis du har spørgsmål til forestillingen, er du altid meget velkommen til at kontakte mig på maria@teaternordkraft.dk eller telefon 61786673.

Powered by Labrador CMS