Blog

Det næstvigtigste i folkeskolen

Vi skal evaluere, skal vi. Men ingen lærer noget af det.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hej

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Jeg har fået lov til at starte en blog om det næstvigtigste i folkeskolen: Evaluering.

Efter at have været lærer i 10 år, tog jeg kandidatuddannelsen på Borgen (DPU - som nu hedder noget andet meget langt). Cand.pæd. i didaktik mshp. dansk blev jeg. Denne blog tager udgangspunkt i min erfaring som lærer - og i mit speciale, som omhandler evaluering. 

Jeg har overvejet, om omdrejningspunktet i denne blog skal være praksis eller teoretisk. Skal jeg gå efter, hvad der virker i praksis for mig - eller skal jeg gå mere akademisk til værks og finde hjelm i evalueringsteorier for mine påstande… Vil prøve den gyldne middelvej. Ingen kan vel i virkeligheden nøjes med det ene eller det andet.

I det daglige har jeg en 8. klasse i dansk, jeg evaluerer alt, hvad jeg skal. ST-prøver, nationale test (Gud (eller en anden) forbyde dem), diktater, læseprøver på gyldendal.dk og selvkonstruerede test. Alt sammen kontrollerende summative test, som ingen elever lærer noget af isoleret set. Men ifølge Forenklede Fælles Mål skal vi evaluere løbende, så måske sidder der nogen og er glade for, at jeg gør det. Jeg er ikke nødvendigvis.

Tilbage til anslaget. Evaluering er det næstvigtigste i folkeskolen. At sætte gang i elevernes læreprocesser er det vigtigste i mine øjne - men det gør summativ evaluering ikke…