Blog
Feedback er noget, man kan handle på! (2)
Spild ikke din tid på ligegyldig feedback.
Lad mig prøve at sætte en lærer og elever ind i eksemplet med rum-termostatsystemet fra sidste blog-indlæg.
Termostatsystemet kan måle en rum-terperatur - og vi kan sætte en termostat på en ønsket temperatur. Hvis disse to temperaturer ikke er identiske, skal en mekanisme bringe balance i temperaturen ved at sætte en kedel (brænder) i gang - hvis temperaturen er for lav. Hvis ikke termostaten kan handle og sætte kedlen i gang, så den målte og ønskede temperatur bliver ens, er mekanismen og dens tilbagemelding ligegyldig.
Oversat til praksis:
En lærer ved, hvor hans eller hendes elever er rent fagligt. Dette kan sammenlignes med den målte temperatur. (Læreren kan eksempelvis tage en summativ test for at få kendskab til, hvor den enkelte elev er.)
Men læreren vil gerne udvikle eleverne fagligt - læreren har et mål for læringen. Læringsmålet kan sammenlignes med den ønskede temperatur i rum-termostat-anekdoten. Det er her, eleverne skal hen.
Læreren kan altså se et “gap”, mellem det eleverne kan, og det eleverne skal kunne. Så her kommer det vigtigste: mekanismen som i rum-termostat-anekdoten kunne bringe balance mellem det målte og det ønskede. Jeg ser læreren, som denne mekanisme. Det er nu lærerens opgave, at rykke eleverne i den rigtige retning - mod det ønskede (læringsmålet).
Hvis ikke feedbacken gør eleven klogere på, hvordan han eller hun kommer tættere på målet, er feedbacken ligegyldig (sat lidt på spidsen).
Hvis læreren ikke fortæller, hvor eleverne er, og hvor de skal hen, har eleven kun en ringe chance for at gå i den rigtige retning
Så… Giv feedback som eleven kan handle på - ellers spilder du din tid.
Link til indlægget om rum-termostatsystemet:Feedback er noget, man kan handle på! (1) - Læs det bare, det er ikke særlig langt, men beskriver feedbacks oprindelige grundidé;)