Blog

Feedback på metakognitivt niveau

Et arbejde med elevers læringsadfærd

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Feedback på metakognitivt niveau drejer sig om elevens læringsadfærd. 

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Et eksempel:

Feedbacken kan gå på, at eleven opmuntres til mere selvevaluering. Hattie giver følgende eksempel på feedback på dette niveau: You already know the key features of the opening of an argument. Check to see wether you have incorporated them in your first paragraph. Eleven bliver altså bedt om at evaluere sit eget arbejde på en konkret måde.

Åbner for selvregulering

Ved denne form for feedback åbner læreren for, at eleven fremover selv kan kontrollere sit arbejde. Feedbacken involverer og aktiverer eleven, og eleven kan bruge det lærte til at præstere bedre i kommende opgaver. -En strategi for at (med)styre sin egen læring.

Liste over gode læringsvaner

I det australske PEEL projekt har lærere gennem mere end 25 år arbejdet med at fremme elevernes selvstændige læring. Helt konkret har de konstrueret en liste med gode læringsvaner - hvis man brugte den liste (tilpasset den danske folkeskole) til at give feedback, vil det være feedback på metakognitivt niveau. 

I like it!

I næste blogindlæg giver jeg et eksempel på, hvordan jeg gav feedback på terminsprøverne i skriftlig fremstilling (til hele klassen på en gang) på metakognitivt niveau.