Blog
Feedback på metakognitivt niveau
Et arbejde med elevers læringsadfærd
Feedback på metakognitivt niveau drejer sig om elevens læringsadfærd.
Et eksempel:
Feedbacken kan gå på, at eleven opmuntres til mere selvevaluering. Hattie giver følgende eksempel på feedback på dette niveau: You already know the key features of the opening of an argument. Check to see wether you have incorporated them in your first paragraph. Eleven bliver altså bedt om at evaluere sit eget arbejde på en konkret måde.
Åbner for selvregulering
Ved denne form for feedback åbner læreren for, at eleven fremover selv kan kontrollere sit arbejde. Feedbacken involverer og aktiverer eleven, og eleven kan bruge det lærte til at præstere bedre i kommende opgaver. -En strategi for at (med)styre sin egen læring.
Liste over gode læringsvaner
I det australske PEEL projekt har lærere gennem mere end 25 år arbejdet med at fremme elevernes selvstændige læring. Helt konkret har de konstrueret en liste med gode læringsvaner - hvis man brugte den liste (tilpasset den danske folkeskole) til at give feedback, vil det være feedback på metakognitivt niveau.
I like it!
I næste blogindlæg giver jeg et eksempel på, hvordan jeg gav feedback på terminsprøverne i skriftlig fremstilling (til hele klassen på en gang) på metakognitivt niveau.