Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Hvor er den ekstra hjælp til lærerne?
Inden jul blev jeg bedt om at skrive fire udtalelser på elever med diverse diagnoser. Udtalelsen skal bruges til elevernes forældre, som kan få nedsat tid fra deres arbejde, så de kan hjælpe og støtte deres barn derhjemme. Jeg vil til enhver tid gerne hjælpe de forældre, men jeg bliver alligevel nødt til at spørge – hvor er så hjælpen til lærerne?
Foto: markheybo/Flickr.com
Med reformen blev der strammet gevaldigt op på specialtilbud til de børn der eer udfordret. Inklusionen skal ske i klasserummet sammen med 25 andre elever – velvidende at det er en kæmpe udfordring for de andre elever i klassen, lærerne og specielt for den udfordrede elev selv. Ikke desto mindre kæmper jeg en kamp dagligt for at differentiere undervisningen, så alle bliver undervist på deres niveau.
Hjælp hjemme - men ikke i skolen?
Det undrer mig, at jeg skal bruge meget tid på at skrive udtalelser om mine elever, som ikke også kommer barnet til gode i skolesammenhæng?
Jeg tvivler ikke på, at forældrene bruger ekstra tid på deres udfordrede børn derhjemme, men det gør jeg så sandelig også i skoleregi. Så hvis et barns forældre får tildelt ekstra timer i hjemmet til f.eks. manglende overblik, lektier mv., så tænker jeg i den grad, at barnet også vil have godt af at få tildelt ekstra ressourcer/hænder i skoletiden. Dette må være en sag, kommunerne må kigge på!
Jeg er udfordret på det her felt – for jeg kan godt se, hvem der optager det meste af min daglige tid i klasserummet.
Jeg vil også have tid og overskud til de 25 andre i klassen… og det vil et pr. ekstra hænder (bare engang i mellem) i den grad kunne hjælpe mig med.
Det er et af mine ønsker i 2018…