Blog

Kære nye lærere - apropos årsplaner

Måske I også mangler en krystalkugle?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Måske skal I lave en årsplan for første gang - måske skal “bare” overtage en ny klasse (som mig), og før I kender klassen, skal I lave en årsplan?

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Andres viden om klassen

I taler måske med den tidligere lærer, får noget at vide om elevernes sociale kompetencer, personlige udvikling og faglige niveau - men indtil nu er eleverne bare navne uden ansigter, så det kan være svært (tæt på umuligt) at huske, når man så ser rødderne i virkeligheden, hvem der havde svært ved afkodning, og hvem der er “middel” i dansk.

Hvor lang tid til hvert forløb?

Men I skulle nu være klædt på til at lave en årsplan for klassen. Super. Men her er det, at man kan komme til at mangle en krystalkugle. For hvor længe skal eleverne lige bruge på det kommakursus? Forstår de det første gang? Anden gang? Hvis jeg har sat to uger af til det - men det viser sig, at de stadig ikke kan kryds og bolle og de ti mest almindelige kommaregler, er det så årsplanen, der styrer - eller elevernes læring? Det kan godt være svært at vide.

Jeg planlægger romanarbejde. Det skal I måske også… Men hvor mange sider er passende for den kommemde klasse at læse - og hvor langt i dybden kan vi komme på den planlagte periode? Dybt nok? (Hvis min løbende evaluering viser, at elever ikke forstår teksten, er det så ikke okay, at jeg/I bruger lidt mere tid? -Ellers er evaluering ligegyldig.) Hvis de er gode, stryger de lige igennem. Hvis ikke, tager det længere tid…

Buffer-uger

Og sådan er det for hvert forløb. For mig i hvert fald. Så hvis I også tænker, at det er svært, er det helt okay. I må gætte jer frem - og evt. have et par buffer-uger i løbet af året. Måske må I gemme et forløb til næste år. Det er også okay.

Med forbehold

Så kære nye lærere - det hjælper på overblikket med en årsplan, men det er altid med forbehold for fejl og ændringer.

Powered by Labrador CMS