Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

The Peanutbutter Challenge

Er du, dine elever eller børn klar på en sød lille udfordring? Kunne du godt bruge en supersød coronavenlig aktivitet, som ikke kræver ret mange resurser? Her følger en lille hyggelig hjemmeopgave til eleverne i denne nedlukket coronatid, som kan laves som lektie, virtuel undervisning eller en familieudfordring.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I disse tider lukket tider, kan der være bruge for en lille griner - og måske en lille madkundskabs- eller danskopgave?

Som lærer ved vi, at præcise instruktioner er vigtige i alle fag! Jeg laver til tider fejl i mine opskrifter til eleverne i madkundskab, hvor de kan misforstå fremgangsmåden i madlavningen = mislykket slutprodukt. 

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Her følger en lille fjollede aktivitet, som sagtens kunne være en del af et større forløb om opskriftsudvikling eller sågar en danskopgave, hvor eleverne skal være meget beskrivende.

Jeg knuselsker denne video, som viser at didaktik, beskrivelser og udvikling af opskrifter ikke bare lige er sådan noget man gør! Ja, sågar undervisning…

Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=Ct-lOOUqmyY&t=6s

En opgave til eleverne...

Forklar mig, hvordan jeg skal lave en peanutbutter sandwich…

Skriv en opskrift med ingredienser og fremgangsmåde, således jeg kan lave den til dig.

Men du skal være grundig og beskrivende, ellers kan jeg jo fejle, som faderen i filmen.

Så simpel er opgaven, eller er den?

Du skal bruge:

2 skiver toastbrød (5-6 kr. pakken)

Peanutbutter – du bestemmer mængden (15-20 kr.)

1 æble (2 kr.) Alternativt æblegele eller syltetøj.

I praksis…

Eleverne skal lave en grundig opskrift på en peanutbutter sandwich til dig. Den kunne afleveres i Google-drev. Du tager som lærer et par af opskrifterne, ja måske alle sammen og leger tv-kok, og følger instruktionerne. Note: Du skal gøre lige præcist, som der står i opskriften. Du må ikke tænke logisk og selv. Du skal med andre ord drille eleverne ved at udføre, som teksten siger (læs: jeg tænker, at du med en bachelorgrad godt kan smøre lidt peanutbutter og syltetøj på toastbrød).  

En opgave på klassen?

Eleverne bytter deres opskriftsvejledninger mellem i hinanden på klassen, og laver en video med en Smartphone, hvor de filmer sig selv, mens de følger hele instruktionen fra en klassekammerat. Instruktionen deles i Google-drev, hvor du som lærer kan lave en fælles madkundskabsmappe, hvor I uploader alle jeres videoer til.

Herfra kan I grine og evaluere på aktiviteten eller sågar gentage den, således eleverne får rettet til i deres opskrifter og dertilhørende vejledninger. Du bestemmer “dybden” af opgaven.

Smid endelig en kommentar, hvis du afprøver aktiviteten!

God weekend

Christian