Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
The Peanutbutter Challenge
Er du, dine elever eller børn klar på en sød lille udfordring? Kunne du godt bruge en supersød coronavenlig aktivitet, som ikke kræver ret mange resurser? Her følger en lille hyggelig hjemmeopgave til eleverne i denne nedlukket coronatid, som kan laves som lektie, virtuel undervisning eller en familieudfordring.
I disse tider lukket tider, kan der være bruge for en lille griner - og måske en lille madkundskabs- eller danskopgave?
Som lærer ved vi, at præcise instruktioner er vigtige i alle fag! Jeg laver til tider fejl i mine opskrifter til eleverne i madkundskab, hvor de kan misforstå fremgangsmåden i madlavningen = mislykket slutprodukt.
Her følger en lille fjollede aktivitet, som sagtens kunne være en del af et større forløb om opskriftsudvikling eller sågar en danskopgave, hvor eleverne skal være meget beskrivende.
Jeg knuselsker denne video, som viser at didaktik, beskrivelser og udvikling af opskrifter ikke bare lige er sådan noget man gør! Ja, sågar undervisning…
Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=Ct-lOOUqmyY&t=6s
En opgave til eleverne...
Forklar mig, hvordan jeg skal lave en peanutbutter sandwich…
Skriv en opskrift med ingredienser og fremgangsmåde, således jeg kan lave den til dig.
Men du skal være grundig og beskrivende, ellers kan jeg jo fejle, som faderen i filmen.
Så simpel er opgaven, eller er den?
Du skal bruge:
2 skiver toastbrød (5-6 kr. pakken)
Peanutbutter – du bestemmer mængden (15-20 kr.)
1 æble (2 kr.) Alternativt æblegele eller syltetøj.
I praksis…
Eleverne skal lave en grundig opskrift på en peanutbutter sandwich til dig. Den kunne afleveres i Google-drev. Du tager som lærer et par af opskrifterne, ja måske alle sammen og leger tv-kok, og følger instruktionerne. Note: Du skal gøre lige præcist, som der står i opskriften. Du må ikke tænke logisk og selv. Du skal med andre ord drille eleverne ved at udføre, som teksten siger (læs: jeg tænker, at du med en bachelorgrad godt kan smøre lidt peanutbutter og syltetøj på toastbrød).
En opgave på klassen?
Eleverne bytter deres opskriftsvejledninger mellem i hinanden på klassen, og laver en video med en Smartphone, hvor de filmer sig selv, mens de følger hele instruktionen fra en klassekammerat. Instruktionen deles i Google-drev, hvor du som lærer kan lave en fælles madkundskabsmappe, hvor I uploader alle jeres videoer til.
Herfra kan I grine og evaluere på aktiviteten eller sågar gentage den, således eleverne får rettet til i deres opskrifter og dertilhørende vejledninger. Du bestemmer “dybden” af opgaven.
Smid endelig en kommentar, hvis du afprøver aktiviteten!
God weekend
Christian