Blog

Når små underviser store

Man skulle næsten tro, at denne model var ældre. Det ville nemlig være det perfekte afsæt for denne blogs titel 'Dansk Som meget Andet end sprog'. Det sker imidlertid lige nu. På en folkeskole i Jylland. Med glade gæster på besøg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en helt almindelig - og så alligevel ikke - folkeskoleklasse har man iværksat et spændende samarbejde mellem de yngste elever og voksne kursister fra sprogskolen, og resultatet er masser af dansk. For bare at nævne en enkelt ting til at starte med.

Grammatik eller menneske først?

For mens vi i dagligdagen kan drukne i udtaleregler, ordstillingsproblemer og tryk det rette sted for at få det svære danske sprog helt på plads, kan det menneskelige nogle gange ryge lidt i baggrunden. Alt det, der i sidste ende betyder allermest. At blive set, hørt, mærket og forstået af andre mennesker og måske endda føle sig velkommen der, hvor man bor. Midlertidigt eller ej.

DSA - Dansk Som meget Andet end sprog

Siden min tid som lærerstuderende på det allerførste hold med linjefaget Dansk som Andetsprog har jeg været optaget af dette finurlige fag. Ud fra egne erfaringer som tosprogslærer, koordinator og konsulent, kursusholder, materialeudvikler og underviser af flygtninge vil jeg dele mine tanker, oplevelser og ikke mindst undren med dig. For DSA er i den grad så meget andet og mere end bare sprog.

#Fil 1

Et anderledes kulturmøde

På Funder Skole ved Silkeborg har de formået at slå flere fluer med ét smæk og sat et kulturmøde i stand mellem kursister fra sprogcentret og eleverne i 2. klasse med det formål at træne det danske sprog. Men det er jo langt fra det eneste, der sker, når man lader to så forskellige grupper mødes. Hør mere om de seje mennesker - store som små - der alle gerne vil blive bedre til dansk

TV-indslaget og artiklen, som jeg klart vil anbefale dig at bruge lidt tid på, taler sit eget tydelige sprog, så det vil jeg ikke sige meget andet til end: ’JA TAK – mere af det!’  

Utallige sidegevinster

Jeg kan nemlig ikke lade være med at tænke på alle de positive sidegevinster, der følger i kølvandet på sådan et initiativ. Alle de vigtige snakke i klassen, til forældremøderne, ved middagsbordet og før sengetid. Alle de indtryk, disse møder efterlader. Alle de frø til en mere gensidigt imødekommende fremtid, der bliver sået. Hos både store og små.

Hvor er det både skønt og befriende, at der stadig findes den slags mennesker, der tror på, at vi skal række ud og hjælpe hinanden, hvis vores samfund skal fungere. Jeg tror faktisk, der er mange flere, end vi lige hører om, for det er sjældent dem, der får mest spalteplads eller sendetid. Heldigvis er Funder Skole en undtagelse.

Hatten af for de lærere, elever og kursister, der er gået forrest. Gid, det må inspirere mange andre i det ganske land.

Powered by Labrador CMS