Blog

Politikerne er selvoptagede og har krævermentalitet

Jeg har valgt at lave et indlæg, hvor jeg skærer hele skolereformen ud i pap, for hvilke problemer er det egentlig vi står over for? Spørg eleverne og lærerne - ikke politikerne. De ved ikke noget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så lad os komme til sagen!

Mathias Bach Frederiksen

Mathias Bach Frederiksen er gymnasieelev og stifter og formand for De Danske Folkeskoleelever - en interesse- og elevorganisation, som har til formål at inddrage alle de danske folkeskoleelever i et fællesskab, og gøre folkeskolen til et godt sted at være - for alle.

Alle idéer om den nye folkeskolereform lyder jo til at være mega gode! Men en af de ting som politikerne har misforstået er, at den gode folkeskole ikke kommer af sig selv - der skal nemlig penge til!

Et af de største problemer med den nye folkeskolereform er de lange skoledage, som er fulgt med den nu målstyrede folkeskole, hvor den danske folkeskole skal konkurrere med lande verden over!  Som formand for en frivillig elevorganisation hører jeg meget tit om læger som sygemelder børn fra skole, og her mener jeg helt klart at de faglige forventninger har en del af skylden for den udvikling! 

En af de andre store problemer med folkeskolen er den obligatoriske lektiecafé, hvor eleverne spilder deres potentielle fritid! Hvis eleverne ikke har flere lektier for, bliver der stukket en ny stak papir i hænderne på dem, så de ikke forstyrrer dem der er i gang med deres lektier. Og dem som endelig er i gang med deres lektier kan ikke få hjælp fordi, at der kun sidder meget få lærere til rådighed for en hel årgang som omtrent svarer til 75 elever.

Et andet eksempel på meget store problemer i den danske folkeskole er de faglige forventninger til eleverne. Politikernes intention med den nye folkeskolereform var nemlig, at løfte de danske folkeskoleelevers karaktergennemsnit, så vi kunne konkurrere med andre lande som en konkurrencestat. Og her er der én meget vigtig ting som politikerne har misforstået, for de gode karakterer kommer ikke af sig selv. De danske folkeskoleelever går i skole under meget utilstrækkelig forhold som fx dårlige indeklimaer og megaklasser og besparelser. 

Hvor bliver hjælpen af? 

Men når der bliver klaget over disse problemer er der ikke nogen der vælger at reagere, for så er det kommunerne der får skylden for dårlig implementering af skolereform. Kommunerne har ansvaret for en masse ting, men deres arbejde bliver altså ikke ligefrem gjort lettere af, at der bliver proppet nye initiativer og projekter over hovederne på dem som fx understøttende undervisning, mobbe-klagenævn eller obligatorisk lektiecafé. For den store udfordring med disse projekter er, at Christiansborg ikke bevilger nogen form for midler eller økonomi til at gennemføre projekterne! 

Danske Skoleelever: Politikere eller elever?

Så til sidst: I Danmark har vi jo et par elevorganisationer som definerer demokrati på hver deres måder. En af de organisationer som er ved at være afslørede er Danske Skoleelever. Danske Skoleelever reklamerer nemlig med, at de kæmper for Danmarks skoleelever. Efter den nye folkeskolereform blev indført, gik Danske Skoleelever ikke ligefrem mod reformen. I stedet fik de flere penge fra Undervisningsministeriet under Antorini-styret. En stigning fra 300.000,- til 9 millioner kroner på bare få år!  En falsk markedsføring der har haft til opgave at promovere folkeskolereformen, så den kom til at se ud som guld og grønne skove ude fra. 

Mange frustrationer herfra!