Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

En udfordring i anstændighed

Ansporet af de seneste dages debat om krænkelser fik 9. klasse en udfordring: Ingen negative beskeder til nogen som helst på de sociale medier i en uge. Kan de stå distancen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har alle bemærket det. Vi har tænkt over det. Vi har taget afstand fra det. Vi er faldet i.

Tonen på de sociale medier er et stigende problem, og meningerne om ansvarsplacering i den sammenhæng er mange. Skolen skal gribe ind. Forældrene skal gribe ind. Udbyderne af de sociale medier skal gribe ind. Uagtet af, hvem der bør gøre noget, ændrer det ikke ved, at folk i alle aldre tilsidesætter anstændigheden, og lader indholdet af deres lingvistiske septiktanke flyde ned over skærmen. Det er et problem, fordi den slags indhold som bekendt falder nedad.

Det betyder, at tonen forplanter sig ned gennem debatterne generelt til fare for sagligheden, den demokratiske samtale og anstændigheden i egen ærværdige person. 

Dydens sti er for smal

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Efter at ideen var plantet hos mig på hjemmefronten, fik min 9. klasse en ugelang udfordring, hvor de skal opføre sig som anstændige mennesker, og ikke skrive noget negativt til nogen, hverken på sociale medier eller sms.

Først og fremmet slog vi fast, hvad ordet ”anstændighed” egentlig indebærer. Sjov nok, og det har jeg oplevet før, genkendte nogle af eleverne ordet fra det engelske ”decency”. 

Eleverne mente, at begrebet indebærer ordentlig opførsel, gode manerer, og at man som følge heraf ved, hvad der er rigtigt og forkert. Med til historien hører tillige, at vi netop har færdiggjort Sarah Engels ”21 måder at dø”, der i allerhøjeste grad omhandler en tone på nettet, der heldigvis chokerede en del elever. Udfordringen er derfor mere end kærkommen, for skal vi ændre noget som helst, må vi starte et sted.

Vi blev også hurtigt enige om, at vi ikke er engle. Alle har begået, begår- og vil begå fejl. Det ligger dog i det etiske menneske, at vi ved, hvornår vi begår fejlene, og dermed kan trække hårdt i bremsen. Eller i det mindste sige undskyld, hvis fejlen er begået. Dermed lærer vi også vores børn, at en del fejl faktisk er oprettelige.

Klassens forældre er blevet orienteret om udfordringen, så de kan hjælpe deres unge mennesker med at klare sig igennem en uge i de sociale mediers vold uden at nedlade sig til at gå med på den hårde tone. Vil det være let? Naturligvis ikke. Ellers var det jo ikke en udfordring.

God efterårsdag derude.