Blog

Hvad er en god lærer?
Er det fagligheden eller personligheden, der er afgørende for, om du lykkes som lærer? Inspireret af forskningschef på UCC, Martin Bayers, undersøgelse blandt over 700 lærere, hvor to tredjedele af lærerne begrunder deres dygtighed på jobbet med personligheden, besluttede jeg mig for at lave min egen lille undersøgelse – blandt eleverne.
Foto: Lars Just/Folkeskolen.dk
I sidste uge spurgte jeg mine elever i 8. klasse, hvad der kendetegner en god (engelsk)lærer. De ved, at jeg skriver på en blog, og jeg tror faktisk, de synes, det er lidt sejt, at de ind imellem er hovedpersoner i noget, der bliver postet offentligt på nettet. Så de sagde straks ja til at hjælpe mig med denne uges indlæg, hvor jeg ville skrive om, hvilke egenskaber eleverne prioriterer højst, når de skal vurdere, hvad der kendetegner en god lærer.
De ti kendetegn for en god lærer
Vi fik en god snak, og der kom mange bud. For at finde hoved og hale i det hele bad jeg dem om at give de forskellige kendetegn point efter, hvor vigtige de syntes, de var. Her følger en liste over de ti kendetegn, som fik flest point:
- God humor
- Forberedt til undervisningen
- Respekterer og forstår eleverne
- Fagligt dygtig
- Glad og positiv
- Kan sætte sig i respekt uden at råbe og være sur
- Laver spændende og varieret undervisning
- Lærer eleverne noget
- Engageret
- Hjælper og støtter eleverne
Så hvad kan man bruge sådan en undersøgelse til? Kan man ligefrem konkludere, at elever i 8. klasse rangerer personlige egenskaber højere end faglige? Et hurtigt blik på listen viser i hvert fald, at der er flere egenskaber, der kan betegnes som en del af personligheden end der er tilsvarende faglige, men hvad betyder det rent faktisk?
Både faglighed og personlighed er vigtig
Jeg tror, at mine elever med denne liste har tegnet et samlet billede af en lærer, som de gerne så ham/hende i deres engelskundervisning. Og her spiller både faglige og personlige egenskaber en rolle. Selvfølgelig. Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være et spørgsmål om enten eller. I min egen lille undersøgelse blandt 22 – i øvrigt helt almindelige – folkeskoleelever i 8. klasse, tegner der sig i hvert fald et klart billede af, at en god lærer er en lærer, der både har fagligheden i orden, men bestemt også har nogle personlige egenskaber, som gør, at den faglighed overhovedet kan sættes i spil.