Blog

Digital dannelse som tværfaglig disciplin

Tværfaglig og praktisk tilgang til digital dannelse har positiv effekt på børns digitale kompetencer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen Family Engagement in the Digital Age fremlægger en række evidensbaserede projekter, der har haft positiv effekt på at engagere udsatte familier i digital dannelse (digital literacy). Et træk ved projekterne er en praktisk orienteret og tværfaglig tilgang til digital dannelse.

Min pointe er ikke, at lærere skal kalde alt, hvad de foretager sig, for digital dannelse. Det er heller ikke, at ”digital dannelse” skal ses som et begreb, der automatisk tilføjer værdi til lærerens didaktiske arbejde. Pointen er snarere, at når eleverne arbejder med etiske spørgsmål i forbindelse med danskundervisningen eller lovgivning i samfundsfag, så er der en digital dimension, som læreren kan vælge fra eller til.

Malmstrømsk

På ”Malmstrømsk” kan du læse om mental sundhed og digital trivsel i et skole- og læringsperspektiv. Jeg bestræber mig på at gøre mine tekster så praksisorienteret som muligt. Mit mål er at inspirere til dialog på bloggen, på lærerværelset og til pædagogiske tiltag i klassen. Jeg begyndte mit arbejde som lærer i et skoletilbud for børn med særlige behov. Herfra fik jeg særlig interesse for forholdet mellem mental sundhed og læring. En interesse, som jeg senere arbejdede med i 8 år i Psykiatrifonden og nu som selvstændig. Dertil arbejder jeg med udvikling af undervisningsmateriale i digital dannelse til udskolingen ved Center for Information og Boble Studier, Københavns Universitet. Her står jeg for at udvikle materialer, der inddrager forældre og styrker skolehjemsamarbejdet om digital trivsel og dannelse.

Meget tyder på at når man vælger den til, så skal undervisningen lægge op til en praktisk orienteret undersøgelse af teknologiens muligheder og begrænsninger. Blandt de yngste elever har et projekt således ladet eleverne undersøge ældre teknologier som skruer, maskiner og andre teknologier. Pointen var her at lade eleverne forholde sig til teknologier, der er så selvfølgelige, at vi ikke længere tænker på dem som en teknologi.

Konkrete temaer kan løfte digital dannelse ind i flere fag

På den enkelte skole og det enkelte team kan man have fokus på, at digital dannelse ikke alene er et anliggende for klasselæreren eller dansklæreren. Et eksempel er at der i 2015 var flere mobiltelefoner i Afrika end i Europa. Hvad er årsagen til dette og hvilken effekt har det på livet på det afrikanske kontinent? Hvordan kan det udnyttes positivt til at udvikle sundhedsfremmende indsatser i Afrikanske lande?

Her kan eleverne diskutere og undersøge forskelle på livsbetingelser i Danmark og Afrika og undersøge om disse forskelle også afspejler sig i brugen af digitale medier i forskellige kulturer og under forskellige livsbetingelser. En praksisorienteret tilgang kan tænkes ind i flere fag herunder geografi og teknologiforståelse.