Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Læringsplatforme og tidsrøveri

På skolerne i min arbejdskommune indførte man for tre år siden en læringsplatform. Alle lærerne kom på kursus i tre dage. Læringsplatformen var under udarbejdelse, så vi famlede os frem og faldt i det ene hul efter det andet. I løbet af skoleåret – måske ret hurtigt – arbejdede vi mindre og mindre på platformen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da vi kom efter sommerferien, havde platformen skiftet navn, men vi arbejdede troligt videre, og mange tænkte, det går over.

Efter den næste sommerferie var platformen fusioneret med en anden platform – og igen skiftet navn. Mange fik associationer til ”De grå mænd – tidsrøverne”, der kommer og stjæler alt vores tid.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Igen arbejdede vi lidt videre, men hen på skoleåret fik vi besked fra højeste sted om, at nu måtte vi gerne stille platformen i bero.

Nu skal det være.

Efter denne sommerferie er der sat stort ind. Den sidste fredag i uge 32 var hele dagen afsat, og de næste to mødedage er afsat. Nu lige om lidt skal der ligge én årsplan, og lidt efter skal der ligge årsplaner for alle fag og alle klasser.

Bagefter begynder vi med næste step. Mål, forhåndsvurdering m.m. Jeg har 45 børn til madkundskab, og 65 børn i 4. klasse til andre fag. Jeg kender 6.klasseeleverne fra håndværk og design sidste år. 4. klasseeleverne kender jeg slet ikke. Det er svært at forhåndsvurdere elever, man ikke kender. Og med 25 børn på én gang i køkkenet kan jeg ikke holde øje, vurdere og huske, hvem der gjorde hvad. Kun dem der kaster med mel kan øjeblikkelig huskes.

Jahatten på.

Er den ”nye” platform, så helt færdig? Nej, det er den ikke. Der dukker hele tiden småfejl og irritationsmomenter op. Jeg kan for eksempel ikke kopiere en årsplan i madkundskab fra sidste år og arbejde videre med den. Platformen kan kun kopiere hvert forløb for sig, og i madkundskab har jeg mange små forløb. Det tager en krig at kopiere et forløb ad gangen. Portalen, vi arbejder med, kan heller ikke arbejde sammen med den læringsportal, som vi benytter mest. Noget med ophavsrettigheder. Så de undervisningsforløb, der er gjort helt færdige med mål og evaluering på den ene portal, kan ikke bruges i den anden platform.

Men på 4. år har vi naturligvis Ja-hatten på. Men den har snart mere end tre buler.

Powered by Labrador CMS