Sponseret blog: Microsoft Uddannelse

Sponseret blog

Gode overvejelser ved valg af teknologi til klasseværelset

Hvordan sikrer man, at der vælges sikre og inkluderende løsninger, der favner alle brugere?

Publiceret Senest opdateret

Sponseret blog: Microsoft Uddannelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er vigtigt at forholde sig til, hvilken teknologi man giver i hænderne på eleverne for at sikre gode læringsresultater. At ét device (læs: computer eller tablet) kan favne de mange forskelligheder på både alder, niveau og behov inden for uddannelsessektoren i dagens Danmark virker ikke optimalt - ligesom man heller ikke ville tilbyde samme matematikbog fra 1. - 10. klasse. Hvad skal teknologien gøre for elever, lærere og for kommunens administrative medarbejdere, og hvilke typer skole- og arbejdsopgaver skal en computer eller tablet som redskab skal kunne understøtte. Hvad er ambitionen?

Inklusion som det vigtigste pejlemærke

En ambition må være at sikre, at alle elever uanset evne har samme udgangspunkt for læring. Hvis man har elever i klasserne, der har behov for læse- og skrivestøtte eller psykiske, fysiske, sproglige eller sensoriske funktionsvanskeligheder, hvordan sikres det så, at teknologien understøtter de særlige behov? Udover støtte til læringsudfordringer, kan det også være nødvendigt at tænke inklusion i forhold til, hvordan man inddrager og fastholder de elever, der muligvis ikke kan deltage i undervisningen på skolen i den nye skolevirkelighed efter Covid-19.

Hvordan teknologi kan bruges til at tilpasse læring til alle elever, kan ses på dette gratis online kursus: https://aka.ms/InkluderendeKlasserum

Mere end en browser…

Alle devices kan levere en browserbaseret oplevelse, hvis man har adgang til internettet. Har man derimod en STEM-strategi og/eller fokus på kreativitet og samskabelse, bør man undersøge, at eksterne enheder kan tilkobles og programmer til f.eks. databehandling eller billedredigering kan installeres. Til både lærere og elever kan det være en god idé at tænke over størrelsen på skærm og tastatur, eller om der er behov for et device med touch og pen til at tage digitale noter eller rette opgaver online. Det kan også være at en lærer, der arbejder i f.eks. et makerspace har brug for et mere kraftfuldt device end en vikar.

Sikkerhed

I dag er det også en nødvendighed at forholde sig til sikkerhed og håndtering. Med lovgivning som GDPR er det et fælles ansvar at sikre alle brugere. Med indbygget sikkerhed i en Microsoft 365 platform, kan man i samarbejde med sin it-afdeling opstille sikkerhedspolitikker, der giver den nødvendige støtte til ens daglige arbejde. Ligeledes er det med samme teknologi, at man kan styre, hvornår og hvor hyppigt devicet skal opdateres. Det kræves selvfølgelig, at det sker fra tid til anden, det er den eneste måde at holde devicet sikker og funktionel på over tid.

Forældede tanker om teknologi

Som med al teknologi giver udviklingen hele tiden forbedrede bruger- og designoplevelser. Dette gælder også for Windows devices f.eks. er vægten for visse modeller nede i 544g, sikkerhed er indbygget i operativsystemet og opstart/nedlukning kan gøres på sekunder. Ligeledes gives der en tilgængelighed for elever som er på hjemmefra, arbejder på dårligt netværk eller af andre årsager oplever en ustabilitet ved at være online.

Og endelig følger priserne selvfølgelig med udviklingen, hvorfor priserne på Windows baserede devices er sammenlignelige med andre: https://aka.ms/ModerneWindows

Husk, at inddrage brugerne

Forskellige brugere har forskellige behov. Inddrag derfor brugerne og få klarlagt hvilke arbejdsopgaver, devicet skal understøtte. Det er trods alt dem, der skal anvende det hver eneste dag.

Man kender ikke til vigtigheden i at vælge det rigtige device, før det forkerte er valgt.

Kontakt os på uddannelse@microsoft.com