Blog

Når IT-undervisning og inklusion går hånd i hånd

IT kan styrke skolehjemsamarbejdet, så forældre og lærere samarbejder om social og faglig inklusion fra skolestart

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Familiy Engagement in The Digital Age, ed. By Chip Donohue (2017) beskriver en række evidensbaserede tiltag til at engagere udsatte familier i barnets skolegang gennem enkle IT-værktøjer. Se f.eks.: https://www.messagefromme.org/ , der fremmer kommunikationen mellem barn og forældre om skole, undervisnings og trivsel.

Indsatser som Message from Me tager afsæt i tanken om, at IT ikke er målet, men midlet til at øge læring og trivsel for alle, men særligt for udsatte familier og deres børn. Message from Me (MfM) støtter lærernes arbejde med at styrke samarbejdet med familien og fremme kommunikation internt i familien om barnets skoledag. Samtidig er der i projektet en række læringsmål for barnets udvikling af faglige og IT-kompetencer.

Malmstrømsk

På ”Malmstrømsk” kan du læse om mental sundhed og digital trivsel i et skole- og læringsperspektiv. Jeg bestræber mig på at gøre mine tekster så praksisorienteret som muligt. Mit mål er at inspirere til dialog på bloggen, på lærerværelset og til pædagogiske tiltag i klassen. Jeg begyndte mit arbejde som lærer i et skoletilbud for børn med særlige behov. Herfra fik jeg særlig interesse for forholdet mellem mental sundhed og læring. En interesse, som jeg senere arbejdede med i 8 år i Psykiatrifonden og nu som selvstændig. Dertil arbejder jeg med udvikling af undervisningsmateriale i digital dannelse til udskolingen ved Center for Information og Boble Studier, Københavns Universitet. Her står jeg for at udvikle materialer, der inddrager forældre og styrker skolehjemsamarbejdet om digital trivsel og dannelse.

Digitale mentorer integrerer IT, faglighed og familiens self-efficacy

I MfM og en række andre indsatser er det skolens personale, der fungerer som digitale mentorer primært i de små klasser. Her arbejder de med den enkelte elev og klassen om at skabe samtaler mellem barn og forældre om skoledagen. Forældre udvikler deres kompetencer og self-efficacy på to områder. For det første rustes de til at håndtere samtale om barnets skolegang. For det andet opnår de IT-færdigheder og erfaringer med at anvende digitale medier med afsæt i egne behov og ressourcer. Det samme gør sig gældende for barnet, der ud over digitale kompetencer også udvikler kommunikative kompetencer som evnen til at formidle visuelt anvende digitale begreber og lytte. Det sidste trænes i forbindelse med, at eleverne optager hinandens arbejde i klassen. Som en del af indsatsen er en række faglige øvelser i f.eks. matematik, hvor eleverne arbejder med kroppen og visuelle hjælpemidler, der egner sig til at blive optaget. De faglige øvelser er designet således, at de fremmer faglig dialog mellem eleverne. Dermed har forældre mulighed for at tage afsæt i det, deres børn er optaget af og tilegne sig fagets begreber.

Inklusionsperspektivet

En af de væsentlige opgaver i arbejdet med inklusion er at skabe det positive samarbejde med forældrene, herunder at tydeliggøre barnets ressourcer og udfordringer. MfM viser, at IT kan mediere samarbejdet og en fælles forståelse ved at gøre barnet selv til en aktiv formidler af sin hverdag i skolen. Den digitale indsats rettes mod hele klassen, men understøttes af dialog med familier om, hvordan de kan anvende optagelserne i hjemmet. Dermed får familier, der har svært ved skolesamtalen særlig udbytte af indsatsen.