Pædagogik på kanten

Blog

De amerikanske p-tech skoler har en succesrig dansk forløber

De nye amerikanske p-tech skoler, der primært er oprettet i belastede områder, har opnået (foreløbige) imponerende resultater, men de har en næsten glemt dansk forløber, nemlig de såkaldte t-klasser (7.-10. kl.) som vi havde i perioden 1959-75.

Publiceret Senest opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I perioden 1959-1975 havde vi i den danske folkeskoles overbygning de såkaldte t-klasser. Billedet er fra en dansk t-klasse 1971. De minder om de nye amerikanske p-tech skoler, der er en kombinnation af folkeskolens overbygning, erhvervs- og gymnasial og videregående uddannnelse (lidt EUX agtigt). Ligesom p-tech havde t-klasserne stor succes med at løfte elever i problemer op til højere niveauer. T-eleverne kom - som p-tech eleverne - ofte fra marginaliserede, ressourcesvage familier og t-pædagogikken havde held med at øge elevernes faglighed og motivation og fik dem på sporet til mere uddannelse og eftertragtede og vellønnede job indenfor det, vi i dag kalder STEM-området (Science, Techonology, Engineering, Math), altså faktisk naturfag, teknologi, IT og håndværk. Dengang, såvel som nu, manglede samfundet unge med ekspertise her.

Hvilke pædagogiske  strenge spillede t-klasserne på? Ja, en daværende dansk skoleleder udtalte om lærerne at de skulle kunne:    

1. lytte og forstå, 2. kommunikere tydeligt, 3. fastsætte nogle klare rammer, 4. organisere og lede læreprocesser, 5. være gode rollemodeller for eleverne og 6. tro på eleverne på trods  af deres ofte alternative, provokerende og problematiske fremfærd.

..og det ligner det p-tech klasserne også gerne vil i  dag og er vel langt hed ad vejen også standard i vores danske folkeskole nu. Men udover det var projektorientering, hands-on forløb, værkstedsfag, EDB (IT), erhvervsorientering og –praktik også vigtige elementer i t-pædagogikken, som i øvrigt er omtalt i min bog "Pædagogik på kanten" fra 2016.  

Mere om p-tech i næste opslag her.