Politisk: Nye Borgerlige

Blog

Muhammedtegninger skal anvendes i de danske folkeskoler

I kølvandet på de tragiske og forfærdelige begivenheder, der den sidste månedstid har fundet sted i Frankrig, skal vi nu stå sammen og værne om vores ytringsfrihed.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi står midt i en kulturkamp, hvor vores frihed er på spil. Der er ingen mennesker i Danmark, der skal føle sig begrænset i deres ageren på grund af en islamisk trussel mod vores samfund. Halshugningen af den franske skolelærer Samuel Paty skriger på, at vi nu skal tage kampen op.

Politisk: Nye Borgerlige

Fact: Click to add text

Derfor vil vi i Nye Borgerlige gøre det obligatorisk at anvende Muhammedtegningerne i undervisningen i de danske grundskoler, når der undervises om ytringsfrihed i historie eller samfundsfagstimerne. Det skal være en helt naturlig del af pensum, så ingen lærere er i tvivl om, at det er en selvfølge at vise Muhammedtegningerne, hvor det er relevant. Og vi kan ikke komme udenom, at Muhammedtegningerne er en væsentlig og relevant del af historien. Det vil simpelthen ingen mening give ikke at anvende dem.

Politisk ansvar

Jeg anerkender, at det er en stor byrde at lægge på den enkelte lærer selv at skulle risikere konsekvenserne ved at bruge tegningerne i undervisningen. Derfor er det et politisk ansvar at tage den beslutning på vegne af lærerne. På den måde er det ikke op til den enkelte lærer eller den enkelte skole at foretage en vurdering af, hvorvidt tegningerne skal indgå i undervisningen eller ej – og således kan ingen klandre den enkelte lærer eller skole at vise dem.

De danske grundskoler skal naturligvis være med til at fremme forståelsen af danske værdier. Der skal undervises i ytringsfrihed, ligestilling og demokrati. Det er afgørende, at vi viser børn og unge, hvilke problematikker vi står overfor i Danmark. I de tilfælde skal børn og unge lære at mødes i en debat, og de skal lære, at de kan sige, hvad de mener uden at være bange for muslimske elevers reaktioner. Vi må under ingen omstændigheder lade os true til tavshed. Vi skal stå fast og kæmpe for det, vi tror på. Det er det, der gør os til et frit og mangfoldigt land.