Anne Hammer

Blog

Folkeskolen skal holde på de dygtigste lærere

Endnu en dygtig kollega har valgt at tage afsked med folkeskolen, fordi hun har fået job på en friskole. Vi bliver nødt til at se på, hvordan folkeskolen bliver en attraktiv arbejdsplads for alle lærere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Transfervinduet har de seneste måneder været helt åbent. Skoler rundt om i hele landet har haft travlt med fagfordelingen og med at finde lige netop den lærer, der kan få skemaerne til at gå op.

For mig og for min arbejdsplads har det desværre betydet, at vi måttet sige farvel til en meget dygtig og afholdt kollega, som har været ansat i folkeskolen i 14 år. Hun har valgt at blive lærer på en friskole. Et aktivt tilvalg og dermed et fravalg af folkeskolen. 

Det er hamrende ærgerligt, og det er selvfølgelig et tab for eleverne og for os kolleger, men det er også et tab for folkeskolen. Hun tager sine erfaringer og sin viden med videre til en friskole, hvor kreativitet og fællesskab er nøgleord. Jeg ved, der venter nye dygtige lærere i kulissen, som måske kan udfylde hendes plads, men jeg er ærgerlig, fordi folkeskolen burde være førstevalget. Både for lærere og for forældre. Folkeskolen er det fineste vi har, den binder os sammen på tværs af lønsedler, hudfarver, boformer og livretter og er det vigtigste organ for samfundets fællesskab.

Desværre ser vi, at procentdelen af elever der starter på frie grundskoler stiger, og mere end hver tredje af alle læreruddannede arbejder i dag på en friskole eller helt uden for skoleverdenen.

Hvis folkeskolen skal være det attraktive førstevalg, skal vi have et tiltrængt opgør med alt det, der ikke fungerer. Og for mig at se er der nok at tage fat på. Vi skal ikke vente 10 år på at se resultater, når vi efter seks år kan konstatere, at de lange skoledage ikke er en gevinst. Det skal være slut med klasser med 28 elever og inklusion som spareøvelse. Prisen pr. undervisningstime pr. elev er på ni år faldet med 21 % og det kan mærkes ude i klasselokalerne. De krav, der er til lærerne, står ganske enkelt ikke mål med ressourcerne.

Vi skal lytte til lærerne og bruge alle de gode erfaringer, blandt andet dem vi har fra coronaskolen, hvor det meste har været vendt på hovedet, til at skabe den bedste folkeskole for alle. Hvis det skal lade sig gøre, er det helt afgørende, at man gør alt, hvad man kan for at holde på de dygtigste lærere, og vi giver dem muligheden for at kunne lykkes med opgaven. Folkeskolen skal fortsat udvikle sig sammen med de dygtigste lærere til gavn for alle.

Anne Hammer

Jeg er uddannet fra Læreruddannelsen i Aarhus i 2014 og arbejder som folkeskolelærer i Silkeborg Kommune. Mit hjerte banker for en folkeskole, der skaber det gode børne- og lærerliv, og derfor blander jeg mig ofte i debatten. Jeg tror, at tillid til lærerne og deres professionelle dømmekraft er vejen til at sikre en meningsfuld hverdag ude i klasselokalerne.