Charlotte Papsø

Blog

Interaktive fortællinger i danskundervisningen.

Jeg har været på "Mellemtrinnet Læser" - som oplægsholder. Jeg var inviteret af Hopspots for at fortælle om hvordan man kan bruge interaktive fortællinger i dansk undervisningen , i forhold til romanen "Lakridsmanden" af Louis Jensen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har i dette skoleår læst Louis Jensens roman "Lakridsmanden" med min 5. klasse. Vi har været detektiver og skygget hovedpersoner og bipersoner , skrevet bøger i "Bookcreator", leget "Den varme stol", lavet tegneserier samt spillet "Hopspots".  Bogen er skrevet til at bruges som en del af et spil med bevægelse som en middel til læseforståelse og tekstarbejde. De interaktive brikker kan lånes på CFU og Center for Læring , og selve forløbet kan arbejdes igennem på 12-15 lektioner. Jeg har læst en del af bogens første kapitler højt og ladet klassen samle informationer om personerne ud fra læsning på linjerne. De har  arbejdet med det om onsdagen i en dobbeltlektion, så de kunne nå at læse selv i ugens løb. Vi har en læselog som vi skriver alle undrespørgsmål og reflektioner ned i.

Lærervejledning og introduktion til spillet ligger på hopspots.dk og er ret nemt at gå til. Jeg har koblet flere opgaver på, fordi jeg blev inspireret af materialet og gerne vil have mine klasse til at tegne og bruge flere billeder sammen med deres læselog arbejde.

Jeg skulle på konferencen bl.a fortælle om hvordan jeg havde arbejdet med "Lakridsmanden" og hvad eleverne får ud af at bevæge sig og løse opgaver til en roman , med hele kroppen. Det er lidt udfordrende at fortælle om en bog folk ikke har læst, men det handler jo mest om at prøve spillet og sætte sig i elevernes sted når de bliver stillet overfor en opgave hvor de skal finde vej via et kort på en Ipad og sende kammerater afsted på en interaktiv cykel hvor man skal hjælpe hinanden og samarbejde for at holde hjulene på cyklen igang.

Mange af mine elever husker bedre de informationer de har fået når de har været igang med spillet. De får en følelse af at det virker når man arbejder sammen om noget og at det er rart at litteraturarbejde ikke nødvendigvis er en stillesiddende aktivitet. Der er mange mystiske personer med i historien og den mærkelige Frankenstein agtige lakridsmand der vokser sig større og stærkere i takt med at en dreng mister arme og ben sætter bare gang i elevernes fantasi - for hvordan kan 6 røde lykkeposer fra Slikmutters butik pludselig indeholde lakrids kropsdele der, når de samles, bliver meget levende.. ? og hvem er den sorte dame egentlig?

Charlotte Papsø

Spil dig til glade og motiverede elever. Jeg bruger spil i undervisningen, når muligheden byder sig, og hvis leg og drama kan tilføjes, er det bare et plus for indlæringen. Fra august 2020 er jeg friskolelærer på Frijsendal friskole.