Sponseret indhold

Sponseret indhold: Fra børnebog til scenekunst for indskolingen

Unikke læringspotentialer opstår, når velkendte historier får nyt liv på teaterscenen.

Publiceret Senest opdateret

Sponseret blog: Anemonen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Anemonens repertoire dramatiseres flere velkendte børnebøger. Der sker altid noget unikt og spændende, når børnebøger transformeres til teaterscenen. Det litterære værk er ikke et teaterstykke, og det ville være umuligt at lave en komplet teaterversion af eksempelvis “Kometen Kommer” af Tove Jansson, som Anemonen i fællesskab med Teater Graense-Loes nu har givet sig i kast med. I konverteringen fra bog til scene søges en selvstændig og levende genopfindelse af værket, uden at man bryder med det originale materiale og i denne proces må man slippe kontrollen og tage chancer. I disse iscenesættelser er ordet ikke nok i sig selv, det er oplevelsen i nuet, det samlede indtryk, og det aftryk, som sættes i publikums bevidsthed, der er essensen. Målet er, at børnene får en så levende og unik oplevelse som muligt, hvor tematikkerne og fortællingen stadig er genkendelig, men hvor metoden er anderledes og nyskabende. 

En klassiker fortalt på en ny måde  

“Kometen Kommer” er et af Tove Janssons absolutte mesterværker. Anemonen og Teater Graense-Loes har givet sig i kast med en sanselig, hyper-aktuel version af "Kometen Kommer" til teaterscenen. I forestillingen bliver både børn og voksne suget ind i et tæt og fortryllende univers, hvor moderne teknik møder gammeldags skyggespil og virtuose unikke dukker fremstillet alene til denne forestilling. Det er en ny og anderledes tilgang til Janssons univers, men samtidigt er forestillingen tro mod historiens stemninger og budskaber. Kometen Kommer er et eksperiment, hvor børnene på særpræget vis sanser, hvad det vil sige at lande midt i Mumidalen og følge hovedpersonerne Mumi og Snif helt tæt på deres rejse efter svar på mysteriet om kometen.  For teaterchef Sidsel Ramdal, var det lidt af en mundfuld at give sig i kast med et så omfattende litterært forlæg i ”Kometen Kommer”.  

Det har krævet en meget skarp saks at få Tove Janssons fyldige historie klemt ned til bare 50 minutters teater. Når man iscenesætter en bog, bliver forskellen på litteratur og teater som medie pludselig meget tydelig. Det kan ikke gøres 1:1. Der er brug for at omtænke det skrevne til regibemærkninger og gestusser, lyd, lys og scenografiske virkemidler. Når man læser bogen skaber man sine egne billeder ud fra ordene, når man ser forestillingen har nogen andre skabt billederne for dig i kraft af de kunstneriske valg, der er taget om form, farve, lyd, lys, animationer og øvrige effekter. Derfor har vi i min optik en særlig stor kunstnerisk opgave, når vi vælger at iscenesætte en bog. Vi skal nemlig sikre, at der stadig er plads til fantasien og til at tilskuerne selv får mulighed for at skabe billeder og mærke egne følelser, samtidig med at vi præsenterer dem for et visuelt og auditivt udtryk.”, forklarer Sidsel Ramdal.  

Scenerummet i “Kometen Kommer”, er en slags multifunktionsrum hvor alt kan ske. Her er børnene er placeret i en halvcirkel rundt om performerne, hvor de både kan iagttage hinanden, men også følge performerne helt tæt på. Hvor den klassiske teaterscene skaber en illusion foran publikum, giver scenen i "Kometen Kommer" mulighed for at publikum kan være med i illusionen. Denne teaterform fremkalder en fornemmelse af at være en del af spillet og rummet føles fleksibelt, tilsyneladende uden udstrækning og afslutning. I rummet omsluttes publikum af projektioner, lys og skygger, der kastes ud på alle rummets vægge. Hele rummet bliver et scenebillede og gennem denne særlige brug af rummet, bliver teaterstykket til en sanselig og taktil totaloplevelse. 

I Kometen Kommer er det kun Mumi og Snif der er reelle dukker, resten af persongalleriet er skåret ud i metal og vækkes til live med en lommelygte, der kaster dem op som blafrende skygger på væggene bag publikum. De får liv med stemmerne lagt af de to medvirkende dukkeførere, og de virker lige så levende, som var de der rigtigt. Men det er vores fantasi, der gør det hele for os. Det samme gælder de scenografiske effekter, der skabes med henblik på at give os oplevelsen af at være med på rejse i Mumidalen. Under publikums sæder er der placeret små højttalere, der giver et brag, når kometen rammer jorden, lyden af vand, når vi er med i drypstenshulen eller bølgeskvulp og store vindhyl, når vi sejler med på tømmerflåden mod jordens indre. Sanserne aktiveres hele tiden og det er en af de vigtigste grunde til, at vi laver scenekunst for børn på Anemonen. For at holde sanserne vågne og fantasien i live.”, forklarer Sidsel Ramdal.  

Men særligt tematikkens aktualitet har været drivkraften bag iscenesættelsen af Tove Janssons litterære værk, forklarer Sidsel Ramdal.

Den nærmest uhyggeligt aktuelle tematik I Janssons værk har også hjulpet transformationen fra bog til scene på vej. Kometen Kommer er en forestilling om, hvordan vi håndterer indre og ydre kriser forskelligt, når verdens undergang pludselig synes nær. Selvom Kometen Kommer er mindst 70 år gammel og fra en helt anden tid, oplever vi at den måde Mumidalens væsener håndterer og oplever store og små kriser på, er direkte oversættelig til vor tids oplevelse af store kriser som fx klimakrisen og den store pandemikrise vi lige pludselig fik meget tæt på. Hvad sker der, når kometen har ramt Mumidalen – bliver alt som før, eller vil noget være anderledes? Det spørgsmål har haft mange udfald under den dramaturgiske bearbejdelse af det litterære forlæg”. 

Den pinlige historie på scenen  

“MOR” er Anemonens dramatisering af Kim Fupz Aakesons bog af samme navn. Transformeringen fra bog til scene, betød et særligt fokus på at iscenesætte rytmen i Aakesons sproglighed og sårbarheden i bogens tematik.    Findes der fortrydelsesret på ens mor? Kan man måske returnere hende og få en anden, hvis man ikke er helt tilfreds? Det er nogen af de tanker, der løber igennem Drengen, hvis mor bare er super pinlig. Hun spiser kage i hobevis til forældremødet, hvor andre mødre kun nipper til kaffen, og når de er i byen, skal hun altid forbi pølsemanden. Gulerødder bryder hun sig ikke om, for det er jo kun kaniner, der spiser den slags, og hun er ikke en kanin. Følelserne hvirvler rundt i kroppen på drengen, han er pinlig over sin Mor, men han prøver for alt i verden ikke at vise det til hende, lige indtil den dag hvor det vælter ud af ham.  

“MOR” er en forestilling om det at navigere i sine følelser, og om at acceptere sine forældre for dem de er, også selvom de i mange tilfælde kan være så utåleligt pinlige, at det næsten ikke er til at rumme. Men måske er det netop disse egenskaber ved vores forældre, der gør at vi elsker dem så højt. For alt det mor er og gør, det er lige præcis det, der gør hende til ”verdens bedste mor”.  I iscenesættelsen af “MOR” har scenograf Christian Q. Clausen videreført det illustrerede tidløse univers fra bogen i forestillingens scenografi og rekvisitter. Scenografien er dynamisk og består af to trekantede kulisser på hjul, der kan rotere og gemme på finurlige låger og skjulesteder. Kulissernes malede overflade tager udgangspunkt i Mette-Kirstine Baks illustrationer fra bogen, med farverige og finurlige detaljer fra gadebilledet til klasselokalet. I iscenesættelsen bliver bogens univers levende og sanseligt, når forestillingen på få sekunder kan springe i tid, sted og stemning. Anemonen har lagt energi i at favne Kim Fupz Aakesons skæve og provokerende univers og skabe en humoristisk, genkendelig og mangfoldig teaterforestilling, hvor vi kan grine lidt af os selv og dem vi holder af.    

Download undervisningsmaterialet til “MOR” her.

Med Anemonens gratis undervisningsmateriale, lægges der op til at elever og underviser udvider teateroplevelsen gennem åbne samtaler, hvor refleksioner om forestillingen frit og spontant kan deles. I undervisningsmaterialet sætter vi fokus på, hvordan man kan være lydhør overfor hinandens analyser og for at alle tolker forskelligt. Det er en god øvelse for eleverne at reflektere over indholdet og formaterne i fællesskab og formidle dem til hinanden i et trygt rum. 

Frøken Ignoras univers udvides med musik, sang og dans 

Katrine Marie Guldagers børnebøger om den unikke og til tider utilregnelige Frøken Ignora iscenesættes også på Anemonen i denne sæson. Forestillingen “Frøken Ignora & Mister Georg” tager udgangspunkt der, hvor Frøken Ignora og Georg er blevet kærester. Flere af Guldagers bøger ligger bag manuskriptet og forestillingen bliver dermed et collageværk af historier med Ignora og Georg som får premiere på Anemonen d. 3. september.  

I tilblivelsen af denne forestilling udvides Frøken Ignoras univers med sange komponeret af musiker og komponist Tobias Trier. Sang, musik og dans flettes ind i Frøken Ignoras univers og vækker historier til live gennem kropslig læring, bevægelse og rytme. Ignora elsker at danse, men hun har sine udfordringer med at lade sig føre. Dette er forestillingens grundlæggende tematik - hvordan finder man balancen mellem, hvem der leder og hvem der følger?  Og hvordan kan man dele, når man egentligt har lyst til at bestemme alt?

Dramatiseringen af Katrine Marie Guldagers historier om Frøken Ignora sætter fokus på vores alles ønske om at skabe vores egen unikke identitet og samtidig finde os til rette i sociale situationer og danne venskaber. Venskaber hvor vi kan rumme hinandens fejl og særlige egenskaber. Frøken Ignora er et ærligt billede på alle de udfordringer og usikkerheder, vi i vores opvækst kommer til at stå overfor.  

Praktisk information

Forestillingerne på Anemonen er især et tilbud til 0. - 5. klasser, der længes efter en nærværende kunstoplevelse, eller klasser der ønsker at arbejde med “Frøken Ignora”, “MOR” eller “Kometen Kommer” i undervisningen. Alle forestillingerne spiller i denne sæson og den fulde spilleplan kan ses på Anemonen.dk. Anemonen tilbyder også workshops i forbindelse med forestillingerne, hvor børnene selv kan forlænge oplevelsen og give sig i kast med teatrets virkemidler under trygge forhold og med kompetente øvede undervisere fra Anemonens Scenekunstskole. 

Som skole eller institution kan I benytte jer af børnegrupperabatten og tage to voksne ledsagere med. Derved koster alle billetterne 40,- stk.  

Igennem skoleportalen har I mulighed for at blive faktureret igennem EAN.  

Billetter bookes via Anemonen.dk eller på telefon 33 32 22 49. 

Hvis du har spørgsmål til forestillingen, er du altid meget velkommen til at kontakte os på post@anemonen.dk eller telefon 33 32 22 49.