Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Kære kommende undervisningsminister
Tillykke med jobbet. Et af de mest betydningsfulde job, hvor afsættene til Danmarks fremtid sættes. Ved tiltrædelse i et nyt job er udfordringerne tal-rige og opgavebunkerne høje. Om du er fra blå eller rød blok, om du ser tingene sort eller hvidt – så har vi brug for, at du bruger din sunde fornuft.
Du får lige lidt hjælp til naturfagene. Et fag som er i vælten, og alle aktører har en mening om. Naturfagene er i disse år ombejlet af erhvervslivet, hvilket nogle nyder godt af. Du skal finde en balancegang, så folkeskolen ikke sælger sin naturfaglige sjæl til erhvervslivet. Vi skal imødekomme deres ønsker, samtidig med at vi fastholder vores egen dannelse og uddannelse i naturfagene.
Naturfagenes opbygning
En lille opdatering på naturfagene fra da du selv gik i skole. Eleverne har fra de begynder i skolen til og med 6. klasse: natur/teknologi. Herefter i udskolingen tre forskellige fag: biologi, geografi og fysik/kemi.
Undervisningen er bygget op over fire kompetencer, nemlig undersøgelser, modellering, perspektivering og kommunikation.
Forløbet afsluttes med en mundtlig tværfaglig prøve i alle tre naturfag og måske en skriftlig multiple choice test i biologi, geografi eller fysik/kemi.
Ønskesedlen fra en naturfagslærer
Til selve undervisningen er ønskerne:
Faglokaler til fagundervisning. Her gælder det specielt natur/teknologi, som oftest ender med undervisning i et almindeligt klasselokale. Dette er helt uacceptable for både lærere og elever.
Faglærere til fagene. Her er natur/teknologi igen ramt hårdt. En stor del af undervisningen varetages af ikke linjefagsuddannet naturfagslærere.
Eftervidereuddannelse, hvor naturfagslærere opgraderes på deres faglige viden. Måske er naturfagene de fag som pt. forandre sig mest.
Delehold til undersøgelsesfag. At være i et fysiklokale med 28 elever, der skal undersøge syrer/baser eller have ild i bunsenbrænderen, er ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt (med inklusionen i baghovedet.)
Udstyr til faget, som de sidste år er blevet mere og mere teknisk. Der skal bruges datalogning, robotter, mikroskoper mm
Portaler. Få nu en gang for alle åbnet op for alle materialer på de forskellige portaler. Så vi selv kan vælge, hvad vi vil bruge.
Evaluering. At det evalueringskoncept, som er ved at blive udviklet til naturfagene fortsættes og bliver en del af vores hverdag.
Til selv skolen er ønskerne:
Ordentlige arbejdsforhold – til alle landets lærere, også dem som stadig ikke har lokalaftaler.
Ingen prestigeprojekter – TAK! Du behøver IKKE straks at sætte store projekter i søen, som skal være dit eftermæle.
Drop konsulenterne – ved skolebyggeri, skolesammenlægninger mm
Tal lærerprofessionen op. Skab en positiv debat om den danske folkeskole og fortæl befolkningen om vores daglige arbejde for at skabe dygtige og dannede mennesker.
Dette er jo kun en flig af dit kommende job, men nu har du lidt at begynde med. Hvis du er heldig, så har jeg måske kollegaer, som skriver flere punkter i kommentarfeltet til dig.
Har du en dag brug for hjælp så, skriver eller ringer du bare – så er jeg klar.
Endnu engang tillykke med jobbet, må du gå til det med ydmyghed og visdom.
Venlig hilsen Mette Mellerup.
PS:Måske du skal begynde med at se på de nationale test - bare en idé …