Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Hvilke klasser kommer jeg tilbage til efter d. 18. maj?
Vi er ikke garanteret at vende tilbage til de samme klassedynamikker, som vi slap midt i marts. Dynamikkerne kan have ændret sig efter to måneder, og vi må regne med, at det kan tage tid, før vi ser de mere uudtalte effekter af Corona- lukningen.
Sidste blogindlæg beskrev, hvor nogle elever havde vist overraskende positiv progression under fjernundervisningen. Disse elever kan forhåbentlig komme tilbage til skole med fornyet energi og selvtillid, men dette vil næppe være de eneste forandringer, vi vil se i klasserne, når vi gradvist genser dem fra på næste mandag.
Jeg er klasselærer i hhv. en syvendeklasse og en ottendeklasse, og jeg kender deraf mine elever særdeles godt, men jeg kan ikke regne med, at jeg træder ind i de samme to klasser, som jeg forlod i marts. Jeg må regne med, at to måneders skolefravær, afstandsholden, fjernundervisning og først og fremmest manglende klassesamvær vil have en effekt på mine klasser.
Forskellige forudsætninger
Eleverne vil glæde sig til skoleopstarten, men de vil også være usikre. Usikre på, hvordan det vil være at komme tilbage. Usikker på, om de fællesskaber, der var en del af i deres tidligere hverdag, også gør sig gældende nu. Jeg ved, at flere af mine elever har gået ture sammen og set hinanden, og dem er jeg i mindre grad bekymret for. Min bekymring går mere på de elever, jeg ved, har haft svært at se andre af forskellige årsager. Jeg ved, at nogle af mine elever i de sidste uger har vist tydelige tegn på træthed og afmagt. De får nu stille og roligt deres hverdag igen i større eller mindre grad. Vi ved ikke, hvordan det kommer til at foregå, og hvordan vil de reagere, når de oplever, at den klasse, de kendte, muligvis har forandret sig?
Små som store
Det kan også være, at jeg tager fejl. Måske er ingenting forandret. Måske træder jeg direkte ind i min ottendeklasse, og siger godmorgen til de tilstedeværende, og så lægger vi ellers fra land med undervisningen. Det sidste vil jeg dog være påpasselig med. Antennerne vil være ude i et forsøg på en hurtig opsnapning af de gruppedynamikker, der kan have forandret sig, og som følge heraf kræver en pædagogisk eller didaktisk håndtering og omstillingsparathed.
Lige nu ved vi end ikke, hvor store grupper af elever, vi kommer til at skulle undervise. 8.c bliver muligvis først 8.c, som vi kender dem til august? De mindre klasser er blevet delt, og det er ikke faldet i lige god jord hos alle elever. Nu er det de stores tur, og vi skal være varsomme med at antage, at deres tilpasningsevne- og lyst bare er mere udtalt og udviklet end de hos de mindre elever. Opstarten vil byde på mangfoldige udfordringer, og vi bliver elevernes forankringspunkter.
God søndag derude.