Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvilke klasser kommer jeg tilbage til efter d. 18. maj?

Vi er ikke garanteret at vende tilbage til de samme klassedynamikker, som vi slap midt i marts. Dynamikkerne kan have ændret sig efter to måneder, og vi må regne med, at det kan tage tid, før vi ser de mere uudtalte effekter af Corona- lukningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste blogindlæg beskrev, hvor nogle elever havde vist overraskende positiv progression under fjernundervisningen. Disse elever kan forhåbentlig komme tilbage til skole med fornyet energi og selvtillid, men dette vil næppe være de eneste forandringer, vi vil se i klasserne, når vi gradvist genser dem fra på næste mandag. 

Jeg er klasselærer i hhv. en syvendeklasse og en ottendeklasse, og jeg kender deraf mine elever særdeles godt, men jeg kan ikke regne med, at jeg træder ind i de samme to klasser, som jeg forlod i marts. Jeg må regne med, at to måneders skolefravær, afstandsholden, fjernundervisning og først og fremmest manglende klassesamvær vil have en effekt på mine klasser.

Forskellige forudsætninger

Eleverne vil glæde sig til skoleopstarten, men de vil også være usikre. Usikre på, hvordan det vil være at komme tilbage. Usikker på, om de fællesskaber, der var en del af i deres tidligere hverdag, også gør sig gældende nu. Jeg ved, at flere af mine elever har gået ture sammen og set hinanden, og dem er jeg i mindre grad bekymret for. Min bekymring går mere på de elever, jeg ved, har haft svært at se andre af forskellige årsager. Jeg ved, at nogle af mine elever i de sidste uger har vist tydelige tegn på træthed og afmagt. De får nu stille og roligt deres hverdag igen i større eller mindre grad. Vi ved ikke, hvordan det kommer til at foregå, og hvordan vil de reagere, når de oplever, at den klasse, de kendte, muligvis har forandret sig?

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Små som store

Det kan også være, at jeg tager fejl. Måske er ingenting forandret. Måske træder jeg direkte ind i min ottendeklasse, og siger godmorgen til de tilstedeværende, og så lægger vi ellers fra land med undervisningen. Det sidste vil jeg dog være påpasselig med. Antennerne vil være ude i et forsøg på en hurtig opsnapning af de gruppedynamikker, der kan have forandret sig, og som følge heraf kræver en pædagogisk eller didaktisk håndtering og omstillingsparathed. 

Lige nu ved vi end ikke, hvor store grupper af elever, vi kommer til at skulle undervise. 8.c bliver muligvis først 8.c, som vi kender dem til august? De mindre klasser er blevet delt, og det er ikke faldet i lige god jord hos alle elever. Nu er det de stores tur, og vi skal være varsomme med at antage, at deres tilpasningsevne- og lyst bare er mere udtalt og udviklet end de hos de mindre elever. Opstarten vil byde på mangfoldige udfordringer, og vi bliver elevernes forankringspunkter.

God søndag derude.