Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Vi er Ultra:bidt af Ultra:bit

I mange af landets 4. klasser er kodning på programmet. Et projekt fra DR med økonomisk støtte fra Industriens fond. Over de næste tre år skal eleverne vha. Ultra:bits lære om teknologi og kodning. Kreativitet, nysgerrighed og skaberkraft er kodeordene – når eleverne koder deres Ultra:bits.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

4.årgang i natur og teknologi

En stor kasse ankom på kontoret til 4.årgang. I kassen lå der små fine grønne poser, og i poserne en elektronisk dims, ledninger og batterier.

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

En eftermiddag på kursus med konsulenter fra CFU på Silkeborgs topmoderne FabLab. Introduktion til micro:bits og tanker bag projektet.

En lærer – der er mere til natur end teknologi- udfordres på faglighed og didaktik.

 

Tirsdag morgen i 4.b

Jeg var ikke nervøs på vej til undervisningen, men dog udenfor min komfortzone. Heldigvis fik jeg følgeskab af min innovative-fablab-it-kodnings kollega. Den første time blev brugt med post-it sedler, hvorpå eleverne skrev kommandoer vha pile. Så skulle de ligge en rute for hinanden og prøve at gå ruten, for at blive sat ind i kodningens sprog.  

Min kollega gik og jeg fortsatte selv undervisningen med det glimrende undervisningsforløb, der ligger på DR: https://www.dr.dk/skole/ultrabit/ultrabit-i-starten

Ugen efter gik vi videre. Der kom batterier i vores ultra:bits, og der blev kodet navneskilte og bankende hjerter. Dagen efter brugte vi hele dagen. Her blev det interessant, at se elevernes kreativitet. De fik til opgave at udvikle spil/lege, hvor Ultra:biten indgik som en del. Der vidste de alle skaberkraft. De havde kodet sten, saks, papir efter en instruktion. Dette blev hurtigt kodet om til SP eller K. Spillet ”Hvad er jeg?” – hvor man har et billede i panden, og skal gætte hvad man er, blev ligeledes kodet til et spil med ultrabit.

 

Bidt af Ultra:bit

At se disse elever udvikle og skabe. At se dem hjælpe hinanden, få ideer sammen, afprøve og finde nye løsninger. Det er ikke til at få armene ned – det virker.

En betydningsfuld pointe er, at jeg ikke har styr på, hvordan man koder. Det ved eleverne godt, og det er absolut ingen hindring. Hele klassen blomstrer i dette projekt, og enkelte elever lyser som stjerner.

 

Fra bruger til skaber

Denne generation ”touch” er vokset op med teknologi, og er storforbruger af den. De ved alle, hvordan man bruger en Ipad, men de ved intet om, hvad der ligger bag programmer og apps. (Det ved jeg for øvrigt heller ikke!!)

Et projekt som Ultra:bit skal være med til at ændre os fra bruger til skaber af teknologien. Jeg er helt sikker på, at det virker for eleverne!

Jeg glæder mig allerede til, at det bliver tirsdag i 4.b – så skal der kodes radioer med modtagere.