Blog
Hjælp vores børn og unge og fjern de nationale test
En ny undersøgelse fra Cevea viser, at antallet af børn og unge i psykiatrien er kraftigt stigende, og det er noget, jeg som lærer er nødt til at forholde mig til. Nu står jeg igen over for at skulle booke national test i engelsk til min 7. klasse, og jeg ved, at det medfører rystende hænder, flakkende øjne og svedige håndflader for flere af mine elever. Hvornår indser man fra politisk side det her vanvid og handler på det?
En helt særlig dato for os lærere blev passeret i sidste uge, og det er ikke en dato, jeg er specielt fan af. Den 1. marts markerer godt nok – kalendermæssigt – forårets komme, men den markerer også, at vi lærere nu skal booke de obligatoriske nationale test. To gange om året skal mine 7. klasses elever i engelsk testes, og det er ikke ligefrem blandt mine yndlingsaktiviteter som engelsklærer. Jeg har tidligere skrevet om nationale test her på bloggen og om, hvordan de presser eleverne uhensigtsmæssigt.
Vores børn bliver syge
Tænketanken Cevea har netop offentliggjort nogle bekymrende tal: Siden 2009 er antallet af patienter i børne- og ungepsykiatrien steget med 62,6 procent. Flere eksperter peger på karakterræs og test i skolen som en medvirkende faktor.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke fra politisk side handler på det her. Ceveas analyse er ikke den eneste analyse, der tyder på, at vores børn og unge mistrives i skolen med det konstante pres, der er forbundet med vores testkultur, karakterræs og faglige mål, der skal nås. Et forskningsprojekt fra Rigshospitalet konkluderer for eksempel, at antallet af unge, der er diagnosticeret med depression, er tredoblet siden 2000. Og som lærer ser jeg i skolen hver evig eneste dag, hvordan mine elever føler sig presset i forhold til de krav, der stilles til dem. I min 8. klasse oplevede jeg i oktober måned, hvordan nogle af mine elever gik i sort og nærmest hyperventilerede, da jeg stillede dem over for en – i mine øjne – helt uskyldig grammatiktest på nettet (læs indlægget her).
Fjern de nationale test
Vi lever i en tid og en verden, hvor det, der kan måles og vejes, opfattes som mere værdifuldt end det, der ikke kan. Det er ødelæggende for vores børn og unge, der oplever det som et kæmpe pres konstant at skulle præstere godt. Som lærer taler jeg naturligvis meget med mine elever om, at det ikke er resultatet i en test eller en bestemt karakter, der er afgørende i livet, men det er en svær kamp at vinde, når bl.a. de sociale medier tegner et andet billede. Derfor har jeg brug for hjælp fra politikerne. Fjern de nationale test og lad mig selv som lærer afgøre, hvilke evalueringsredskaber jeg vil bruge i min hverdag for at løfte mine elever mest muligt fagligt. I mellemtiden vil jeg booke de nationale test i engelsk i 7. klasse i midten af april, for så er der da én grund til at håbe på lockout…