Sponseret blog: Copydan/AVU-medier

Sponseret indhold

Sponseret indhold: Eleverne er tilbage. Hvad med elevstreaming?

Når eleverne selv kan streame, giver det nye muligheder i undervisningen. Også den i klassen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Sponseret blog: Copydan

Copydan AVU-medier håndterer rettigheder til brug af audiovisuelt indhold i undervisningen og andre læringsmæssige sammenhænge. Det gælder tv, radio, kort- og dokumentarfilm, reklamefilm og spillefilm. Vi gør det kort sagt muligt for grundskoler, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser, museer og biblioteker, m.fl. at bruge levende billeder til glæde og gavn for alle. Læs mere på www.copydan-avumedier.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere har om nogen været forandringsparate i løbet af de to foregående skoleår og været nødt til at tænke undervisning på helt nye måder. Blandt andet fjernundervisning med nye måder at bruge tv og film på.

Engang blev et stort tv-apparat rullet ind, når klassen skulle se tv eller film. Alle sad for nedrullede gardiner og kiggede på skærmen. Teknologien har åbnet nye muligheder for at arbejde med tv og film, som under corona-nedlukningerne har været mere aktuelle end nogensinde før. 

Eleverne har streamet markant mere under nedlukningen

I dag kan eleverne arbejde med tv og film på flere forskellige måder. Tendensen har i forbindelse med nedlukningerne været, at eleverne i markant højere grad har streamet selv. Hjemmefra. Det fortæller CFU om her.

Med skolernes aftale med Copydan AVU-medier om at bruge tv og film i undervisningen og et Film og tv-abonnement hos Center for Undervisningsmidler, har lærerne i høj grad benyttet sig af mulighederne for at give eleverne det, der i aftalen hedder ’digitale lektier’ for – og som i virkeligheden er en mulighed for at lade eleverne selv streame materialet.

Lærerne har foretaget elevudlån af bestemte udsendelser eller film, som eleverne har set på egen hånd, inden det blev gennemgået sammen i klassen online. Med andre ord ’elevstreaming’.

Flere muligheder med elevstreaming, også i grupper

Spørgsmålet er, om tendensen vil fortsætte? Selvom eleverne heldigvis er tilbage fysisk i klassen og sammen med deres lærere kan glæde sig over at tage hul på et nyt og frisk skoleår.  Der er nemlig flere muligheder for at gøre brug af elevstreaming i undervisningen. Som i forbindelse med gruppearbejde. Når eleverne sidder sammen i mindre grupper og kan streame fra egne devices, kan de dykke ned i en film eller tv-udsendelse på en helt anden måde.

De kan pause, spole og gense sekvenser, de skal arbejde med. De kan sidde sammen og tale om det, de ser. Få nye perspektiver på handlingen og personerne. Og måske på den måde få mere ud af det, de ser, i forhold til at arbejde med opgaver og spørgsmål efterfølgende.

Det fortæller Dorte Haraldsted Mortensen, danskfaglig pædagogisk konsulent hos CFU, om her:

Det giver også læreren mulighed for at undervise med tv og film på en anden måde, fordi det ikke er nødvendigt at bruge dyrebar tid på at se det samme samlet i klassen. Som lærer kan man bevæge sig rundt blandt grupperne og hjælpe eleverne. Der hvor de nu er i deres læringsproces. 

Elevstreaming er også til lektier og projektopgaver

Når nu det i aftalen hedder ’digitale lektier’ har man selvfølgelig også mulighed for at give eleverne tv og film for som lektier. Det er måske nogle af de sjovere lektier, som børnene kan lave hjemmefra. Mange elever vil nok synes, at det er helt ok at se fx en tv-udsendelse hjemme på iPad’en, ligesom under nedlukningen, hvor de momentvis kunne ligge hjemme på sengen og se tv eller film som led i undervisningen. 

Det kan være en fordel for lærere, som gerne vil arbejde mere ud fra et ’Flipped Learning’-princip, hvor eleverne ser tv eller film hjemmefra og det ”svære” arbejde med stoffet så foregår i klasserummet, hvor læreren i højere grad kan vejlede eleverne. Og have mere fokus på undervisning og læring frem for at gøre projektor klar, rode med teknik og være den, der trykker play. Og så kan elevstreaming også bruges i forbindelse med projektopgaver, hvor levende billeder indgår. 

Her kan du høre Marcus Dietrich, chefkonsulent hos CFU, fortælle mere om elevstreaming via mitCFU.  *(Der kan være titler i mitCFU, hvor elevudlån ikke er muligt)

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til dine muligheder for at bruge tv og film i undervisningen. Du kan også læse mere på Copydan AVU-mediers hjemmeside eller besøge mitCFU, hvor du finder materiale til undervisningen.