Blog

Vindueskarmedisterpølseret - velbekomme!

Du kender det garanteret. De timer, hvor du kan se, at der ikke er så meget krudt tilbage de sidste 10-15 minutter, men hvor du også føler, det er for lang tid at spilde med ingenting. Her kommer lige det ord, du mangler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kender du det? De timer, hvor du kan se i dine elevers øjne, at der ikke er ret meget krudt tilbage de sidste 10-15 minutter. Du har ikke tid til at sætte en ny større opgave i gang. Du har ikke lige en tekst ved hånden, som I kan læse. Du er umiddelbart blank for idéer, men synes heller ikke, du bare vil spilde den kostbare tid. Her kommer en idé, som du kan bruge i et snuptag eller lade fylde en hel lektion.

Vild med ord

Som lærer, men særligt som vikar har jeg ofte stået i den situation, og jeg er faktisk ved at blive ret vild med de stunder. Har med tiden opbygget et helt arsenal af små hurtige aktiviteter, som også sagtens kan udvides, hvis stemningen og tiden er til det.

DSA - Dansk Som meget Andet end sprog

Siden min tid som lærerstuderende på det allerførste hold med linjefaget Dansk som Andetsprog har jeg været optaget af dette finurlige fag. Ud fra egne erfaringer som tosprogslærer, koordinator og konsulent, kursusholder, materialeudvikler og underviser af flygtninge vil jeg dele mine tanker, oplevelser og ikke mindst undren med dig. For DSA er i den grad så meget andet og mere end bare sprog.

Jeg nyder især at kreere laaange ord, som vi hurtigt kan dykke ned i. Ord, som faktisk kræver en del dansk i forhold til både afkodning, forståelse, udtale, stavning og grammatik.

#Fil 2

Ord i ord

Når jeg skriver VINDUESKARMEDISTERPØLSERET på tavlen, læser vi det først sammen – meget langsomt. Dernæst i mindre bidder. Så bliver en eller to elever bedt om at komme op og skrive et ord, de kan finde i læseretningen. Kun et ord hver, og så skal stafettuscherne hurtigt gives videre til de næste.

På den måde kommer der bevægelse, liv og måske også lidt konkurrence ind over øvelsen.

#Fil 1

Ord på græs

Er vejret godt, tager vi ordet med udenfor. Det giver mulighed for endnu mere bevægelse, hvis du lader eleverne løbe frem og tilbage til ordet og skrive på hver deres papir. Du tager tid og tæller ned. 5 minutter er fint.

#Fil 3

Du har altid det sidste ord

Når eleverne har udtømt alle deres muligheder, eller tiden er gået, kommer jeg så på banen med evt. rettelser og ekstra bud, som de har overset. Undervejs snakker vi om bøjninger, betydning og udtale – alt efter niveau, tid og lyst. Indtil videre er vores rekord 45 ord. Jeg si'r det bare..

Brug for inspiration?

Måske har du selv nogle favoritord? Hvis ikke, kan du finde masser af inspiration lige her.