Blog

Teaching to the test

Hold straks op med det!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle lærere bliver fristet til teaching to the test. Herved siver det, som tests tester, ned i undervisningen. Det er nu (åbentbart) vigtigt fx at kunne læse ord uden mellemrum - det sker jo nogle gange, at mellemrumstasten går i udú, og det skal vi træne vores elever til at kunne gennemskue. Det er vigtigt, må nogen synes… Eller….

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Men hvorfor føle sig fristet til at undervise i sammenskrevne ord? Jeg tvivler på, at vi finder mange lærere, der tænker, at denne kompetence er særligt brugbar for eleverne, når vi vinker farvel til dem efter 9. klasse.

Jeg tror, at det hænger sammen med, at vi gerne vil have, at vores elever klare sig godt - og det bliver kun dokumenteret ved tal i form af karakter (eller et bogstav+tal). Så hvis eleverne skal levere en høj score, så må vi undervise i det, der giver point…

Måske hænger det også sammen med, at vores egen individuelle undervisning - ja hele vores personlige professionalitet - bliver målt på, hvor godt vores elever klarer sig. På “min” skoles Skoleport kan forældre og andet godtfolk se, hvilke karakterer der blev givet ved sidste års afgangsprøver - helt ned til hvor mange 4-taller, der blev givet i læsning blandt de 65 elever, der var til FSA. 

Hvad skal hvem bruge dét til? Er det for at fodre forbrugermentaliteten?

Hvis vores elever skal score høje karakterer, og “vi selv” skal score respekt, som resultat af en fantastisk undervisning, som har resulteret i høje karakterer, kan en fristende vej at gå være: Teaching to the test.

Men stå imod, kære kolleger. Lad ikke tests rokke ved jeres didaktik - I ved bedre!

Powered by Labrador CMS