Blog

Evaluering af læsning

Flydende læsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de sidste fire uger har jeg kørt et forløb med flydende læsning i min 9. klasse. Vi begyndte hver dansktime med flydende læsning (ca. 15 min.) og fortsatte derefter med vores “almindelige” dansk.

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Læsehastighed, læseforståelse og prosodi

Kort fortalt går det ud på at øge elevernes læsehastighed, læseforståelse og prosodi (prosodi er intonation, hvor man lægger trykket i ordet m.m. - altså måden man læser op på, så det bliver forståeligt og interessant at høre på.) Det gøres ved, at eleverne læser den samme tekst højt tre gange. De læser i ét min. hver gang. Eleverne fik en mappe, hvor de registrerede deres progression.

Første uge - fiktion & hastighed

Den første uge læste de fiktion. Vi var ved at læse De hvide mænd, så jeg kopierede en side herfra i de første to uger. På teksten skrev jeg antal ord i margen. (Se vedhæftede) Her fokuserede vi på hastigheden - ved fiktion skal de ligge på 130-180 efter 8. klasse (højtlæsning.)

Anden uge - Fiktion & læseforståelse

I den anden uge læste eleverne stadig fiktion, men efter at teksten var læst en gang, skulle de skrive læselog. Her fokuserede vi på læseforståelsen. Hver anden dag skulle de skrive læselog efter selv at have læst teksten højt, og hver anden dag skulle de skrive læselog efter at have hørt deres læsemakker læse højt. 

Tredie uge - Fagtekst & læseforståelse

Den tredie uge læste eleverne fagtekster. Læsetempoet gik ned og forståelsen blev mindre. Efter første læsning havde de meget svært ved at skrive læselog. Det lagde op til en snak om, hvor meget de generelt husker, når de læser lektier. En elev mente, at hvis hun havde læst det “i hovedet”, ville hun kunne huske og forstå det meget bedre. Vi eksperimenterede, men det var ikke tilfældet. Håber det gav stof til eftertanke hos alle…

Fjerde uge - Fagtekst & prosodi

Den sidste uge læste eleverne stadig fagtekster. Denne gang med fokus på prosodi. Jeg afspillede radioavisen, og vi talte om, hvor stor forskel der er på bl.a. betoning af ord. 

- Efter inspiration fra vores læsevejleder og Gertrud Brandts bog: Flydende læsning i praksis (2012).