Trine Hemmer-Hansen

Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Pengepræmier kan give tunnelsyn

Ender de udvalgte ’præmieskoler’ som ofre for ”teaching to the test”-strategien, når der skal uddeles penge til dem, der evner at hæve karaktererne hos de mest udfordrede elever? Kan lærerne disse steder holde balancen på en læringsmæssig line, hvor balancestangen både skal bære personlig udvikling, faglighed og social kompetenceudvikling?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay/google.com

500 millioner blev der afsat fra Lars Lykke og Merete Riisager. Penge der skulle reducere andelen af elever, der fik under karakteren 4 i folkeskolen.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Men hvad sker der med vores indstilling til undervisning, når vi pludselig bliver stillet en pengepræmie i udsigt – defineret ud fra ret specifikke mål?

Vi kender det fra erhvervslivet, og jeg er bestemt ikke forskrækket eller ”lærer-hellig” i forhold til bonusordninger eller finansielle gulerødder.

Men jeg er lidt forsigtig, når det kommer til udspecificeringen af målet. Her skal man være varsom! For vi har som folkeskole en hel del, vi skal træne eleverne i, og et tiltag som dette kan lave et tunnelsyn hos enkelte skoler.

Hvilke mål er de vigtigste?

For hvad er det, vi belønnes for? Vi skal hæve karaktererne. Er det så en garant for at mine elever klarer sig bedre i uddannelsessystemet efterfølgende? Bliver de automatisk bedre til kildekritik, selvstændigt arbejde, ansvar i grupperelateret arbejde osv.

Næh, det kan vi ikke garantere.

Faren er, at vi muligvis pga. penge fokuserer så hårdt på testen, at vi mister de andre mål en anelse i horisonten. Det kunne også sagtens ske uden pengepræmien hængende, men risikoen øges ved et tiltag som dette.

Så mens vi evt. tæller vores nyanskaffede finanser på skolerne, så er der efter min mening en stor risiko for, at vi sender elever med slagsider i forhold til formålsparagrafferne videre i systemer, der kræver langt mere af dem end blot et 4-tal i karakter.

Powered by Labrador CMS