Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Pengepræmier kan give tunnelsyn
Ender de udvalgte ’præmieskoler’ som ofre for ”teaching to the test”-strategien, når der skal uddeles penge til dem, der evner at hæve karaktererne hos de mest udfordrede elever? Kan lærerne disse steder holde balancen på en læringsmæssig line, hvor balancestangen både skal bære personlig udvikling, faglighed og social kompetenceudvikling?
Foto: Pixabay/google.com
500 millioner blev der afsat fra Lars Lykke og Merete Riisager. Penge der skulle reducere andelen af elever, der fik under karakteren 4 i folkeskolen.
Men hvad sker der med vores indstilling til undervisning, når vi pludselig bliver stillet en pengepræmie i udsigt – defineret ud fra ret specifikke mål?
Vi kender det fra erhvervslivet, og jeg er bestemt ikke forskrækket eller ”lærer-hellig” i forhold til bonusordninger eller finansielle gulerødder.
Men jeg er lidt forsigtig, når det kommer til udspecificeringen af målet. Her skal man være varsom! For vi har som folkeskole en hel del, vi skal træne eleverne i, og et tiltag som dette kan lave et tunnelsyn hos enkelte skoler.
Hvilke mål er de vigtigste?
For hvad er det, vi belønnes for? Vi skal hæve karaktererne. Er det så en garant for at mine elever klarer sig bedre i uddannelsessystemet efterfølgende? Bliver de automatisk bedre til kildekritik, selvstændigt arbejde, ansvar i grupperelateret arbejde osv.
Næh, det kan vi ikke garantere.
Faren er, at vi muligvis pga. penge fokuserer så hårdt på testen, at vi mister de andre mål en anelse i horisonten. Det kunne også sagtens ske uden pengepræmien hængende, men risikoen øges ved et tiltag som dette.
Så mens vi evt. tæller vores nyanskaffede finanser på skolerne, så er der efter min mening en stor risiko for, at vi sender elever med slagsider i forhold til formålsparagrafferne videre i systemer, der kræver langt mere af dem end blot et 4-tal i karakter.