Blog

Shining eyes over samarbejde på Drev

Når det lykkes, giver det kraft og energi

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kender I den TED talk med Benjamin Zander, som hedder The transformative power of classical music? Hvis ikke - så se den her

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Væk muligheder og få kraft

Den handler godt nok om klassisk musik, men også om så meget andet, bl.a. shining eyes. Benjamin Zander er dirigent. Han ser det som sin opgave at vække mulighederne i andre mennesker. Han får sin kraft gennem sin evne til at gøre andre kraftfulde.

Er det ikke ligesom os lærere? Vi skal vække mulighederne i børnene - og vi får vores kraft (og energi), når vi kan se, at vi gør andre kraftfulde.

Shining eyes

Når Benjamin Zander vil se, om det, han gør, “virker”, kigger han på musikernes øjne. Hvis de har shining eyes har han vækket dem og gjort dem kraftfulde. 

Shining eyes - et succeskriterie…

Og lige netop dét oplevede jeg i dansk i går

Jeg har midlertidigt overtaget en 9. klasse på ubestemt tid. Det er sidste år for dem, og jeg lægger alle krafter i at pudse deres viden af og ikke bare skøjte hen over forskellige genre, men gå i dybden. Efter at have analyseret en sci-fi novelle i forum (klassesamtale), skal eleverne nu være mere selvstændige i analyse og besvarelse af spørgsmål til romanen De hvide mænd af Kenneth Bøgh Andersen.

Spørgsmålene til romanen har jeg lagt på Google Drev. Jeg bad eleverne kopiere spørgsmålene og dele et dokument, de kunne samarbejde i. (Spørgsmålene skulle laves i små grupper på tre - og klassen havde ikke tid i skolen til at gøre det færdigt.)

Shining eyes i dansk

Næste dag kommer tre piger hen til mig - med shining eyes. De fortalte, at de havde samarbejdet i Drev. Den ene pige havde skrevet først, det ser pige nr. 2 da hun åbner dokumentet senere - og på samme tid kommer pige nr. 3 på Drev - og så kan de se, hvad den anden skriver live. Og de kunne skrive til hinanden i dokumentet. Gruppens svar blev fyldstgørende og tekstnære.

De grinede, snakkede i munden på hinanden og strålede, da de fortalte mig det. Google Drev gav dem shining eyes. De var vækket - og didaktikken havde gjort dem kraftfulde.

(Der var selvfølgelig også en gruppe, der så en anden fordel i “samarbejdet” i Drev. På et spørgsmål om, hvordan hovedpersonen, Edwin, ser ud, havde første elev skrevet i det fælles dokument: Perfekt. Det så de to andre i gruppen ikke grund til at uddybe;) Men måske det kommer;)

En ting er sikkert - når mine elever får shining eyes - får jeg kraft og energi.