Blog

Brikken over i'et

Opdagede selv dette site for et par uger siden og har nu brugt det adskillige gange på flere sproglige niveauer. At samle et puslespil, mens man kun må hjælpe hinanden på dansk, kan nemlig stille store krav til det danske ordforråd.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Både brikker og ord kan drille

At lede efter en brik i et puslespil kan snildt sammenlignes med at lede efter et ord. Når man ved, hvad man vil sige, men ikke kan huske det rette ord. Når man ikke kan bøje det korrekt, eller udtalen slår knuder på tungen. Når man udmærket godt ved, hvor man vil hen, men fumler lidt rundt.

#Fil 4

DSA - Dansk Som meget Andet end sprog

Siden min tid som lærerstuderende på det allerførste hold med linjefaget Dansk som Andetsprog har jeg været optaget af dette finurlige fag. Ud fra egne erfaringer som tosprogslærer, koordinator og konsulent, kursusholder, materialeudvikler og underviser af flygtninge vil jeg dele mine tanker, oplevelser og ikke mindst undren med dig. For DSA er i den grad så meget andet og mere end bare sprog.

På samme måde er det jo med et puslespil, og den analogi har jeg nu brugt flere gange til tosprogede elever og kursister på DU1, 2 og 3. De fanger det ret hurtigt, når vi drager paralleller mellem konkrete sætningseksempler, og så bliver det kun endnu sjovere at samle puslespillet bagefter.

#Fil 1

Lav jeres helt eget

jigsawplanet.com (> create) kan du lave dine helt egne puslespil, som I kan bruge på smartboardet. Du eller klassen bestemmer selv billedet, brikkernes antal og form, og hvorvidt de skal roteres. Når du har prøvet det en enkelt gang, tager det kun 2-3 minutter at sætte et nyt spil op.  

Start med noget nemt

For at vise, hvad de skal, starter jeg hver gang med et billede af mig selv som 2-årig. Det er i sort/hvid, og jeg vælger kun 9-15 brikker, så det ikke er alt for uoverskueligt. Til det vælger jeg så gerne en farvet baggrund, så man nemmere kan se brikkerne.

#Fil 2

Når puslespillet er klar, kan du så vælge at vise slutbilledet en enkelt gang eller have det stående fast i et hjørne. Du kan også sætte det op som en skygge midt på skærmen, som de kan trække brikkerne ind over. Det gør det noget nemmere.

#Fil 3

Formen

Lav det gerne som en parøvelse, hvor de SKAL skiftes til at flytte en brik, eller som en sjov holdkonkurrence, hvilket er nemt, fordi der tages tid på skærmen, fra man rører den første brik.

For selv at have en huskeseddel har jeg lavet en liste over de ord og udtryk, der dukker op undervejs, og som for manges vedkommende også kan bruges i mange andre situationer. Den finder du her.

#Fil 5

Fortsættelse følger

Alle, jeg har lavet det med, bliver ekstra begejstret, når de også selv lærer at lave det på deres mobil. Børn og unge eksperimenterer med sjove billeder, voksne vælger fotos af elskede familiemedlemmer, og forældre giver stafetten videre til deres børn derhjemme. Win-win all over!