Blog
En enkelt pegefinger eller hele kroppen?
Har du også oplevet de mange positive sidegevinster ved at lade dine elever/kursister bevæge sig? Eller har du lyst til at prøve det? Tror du på, at de skal flytte mere end deres pegefinger for at udnytte deres fulde læringspotentiale? Så læs med her.
Skærm eller bevægelse?
Når jeg nu på 10. år lader lamineringsmaskinerne gløde, skæremaskinen larme og elastikkerne smælde, er det fordi, der heldigvis stadig er mange andre end mig, der tror på, at bevægelse i undervisningen er godt. At bevægelse nytter noget. At bevægelse rykker nogen.
Det er hverken sundt, motiverende eller fremmende for det sociale miljø i klassen, at flere og flere timer bruges på at sidde alene med en skærm – uanset hvor godt materialet og det faglige indhold er.
Der er en naturlig grænse for, hvor længe deltagerne kan koncentrere sig og opnå et reelt læringsudbytte, men som lærer kræver det mod og standhaftighed at sige nej til alt det spændende, der lokker.
Bevægelse rykker alle
Gør du det, venter belønningen imidlertid lige om hjørnet. Om det er lille Louise i 1. klasse, seje Daniella i 7., cool Samir i modtageklassen eller modne Muhammed på sprogskolen, sætter jeg dem i gang med at nærstudere ordkort, sortere sætninger, træne udtryk, lege med udtalen og stave med bogstavkort. Helst mens de bevæger sig rundt i lokalet.
Sund og naturlig skepsis
Selvfølgelig møder jeg også skepsis, fordi de mange gange bliver bange for, at indholdet er barnligt, men når musikken spiller, smilene smitter, og mobilerne bruges til noter eller billeder af ord, så ved jeg bare, de er ’hooked’. Jeg ved, de ønsker at lære. At huske. At kunne bruge ordene igen – også uden for skolen.
Anmeldelse
Derfor blev jeg også ekstra glad, da anmelderen gav mit seneste materiale til tosprogede disse ord med på vejen:
"Dansk2 i bevægelse" er et gennembearbejdet, lødigt og absolut brugbart supplerende materiale til et aktivt og varieret arbejde med ordforråd og øvrig sprogudvikling, og jeg kan sagtens se for mig, at det kan imødekomme et eksisterende behov i mange sammenhænge - og få sprogundervisningen op af stolene, ud på gulvet og ind i hjernen.
Så kan endnu flere nemlig få den skønne oplevelse sammen med deres elever og kursister – med dette eller ethvert andet materiale, som sætter skub i blodomløbet. Forlaget er ikke det vigtige. Det er bevægelsen.
Anmeldelsen kan læses her i sin fulde længde.