Malene Larsen

Blog

Familieopgaver - forældreinddragelse, hvor alle kan være på samme hold

Vil du gerne, at forældrene i din klassen får indblik i skoledagens praksis og bidrager til børnenes motivation og læring? - Og oplever du, at det altid er den samme gruppe af forældre, som bakker op og støtter deres børn i forhold til lektier og andre skolerelaterede opgaver? Familieopgaver kan være en vej til forældreinddragelse, hvor ALLE forældre får en følelse af at kunne bidrage og være ressource for deres børns læring?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem flere år har jeg, inspireret af min tidligere underviser og nu kære bekendte Barbara Day, været optaget af, hvordan etniske minoritetsforældre, på lige fod med den øvrige forældregruppe, kan inddrages som ressource for børnenes læring og trivsel i skolen. Jeg har i modtageklasser og på basishold haft mange positive erfaringer med samtalelektier, hvor forældrene introduceres til det aktuelle undervisningsindhold og gennem samtaler med deres børn på modersmål kan forstærke og koble nyindlært ordforråd og faglig viden til hverdagserfaringer og tidligere skoleerfaringer, samtidigt med at forældrene får et indblik i den undervisning deres børn modtager i skolen. Eksempler kan læses i KvaN udgivelsen: Nyankomne elever i skolen. 

For tiden er jeg optaget af, at udbrede denne form for forældreinddragelse til almenklasserne til gavn for alle skolens børn og deres familier. Barbara Day har været med til at udvikle et fantastisk materiale ‘Lær med familien’, som netop henvender sig til almenklasserne. Med inspiration fra dette materiale og efter frokost og sparring med Barbara, er jeg i fuld gang med at afprøve og strukturere metoden i egen praksis. 

Målet er, at aktiverer familiernes ressourcer ved at koble elevernes læring med familiernes erfaringer og forbedrer forældrenes indsigt og forståelse for børnenes læringsprocesser. Den forberedende del, hvor indhold, form og ikke mindst formål planlægges og formidles er essentiel, hvis familieopgaverne skal have den tiltænkte effekt og værdi. Opgaverne må aldrig kræve særlig akademisk viden, som fremhæver enkelte familier som mere ressourcestærke end andre.

Malene Larsen

DSA-lærer og vejleder. PD i Interkulturel pædagogik. Jeg er optaget af, hvordan vi kan skabe interkulturelle læringsfællesskaber, hvor alle børn og forældre får lige deltagelsesmuligheder, og hvor kulturel mangfoldighed er en naturlighed i planlægning af hverdagens praksis.

At arbejde med familieopgaver:

1. Systematisk planlægning - før, under og efter

Hvilke fag og personer er involveret? Hvor ofte sendes opgavernes med hjem? Hvilken model/skabelon anvendes? Hvordan anvendes resultater/indsamlet viden efterfølgende?

2. Information og formidling til forældre og børn

Indhold, form og formål tydeliggøres for børn og forældre inden opstart. Vis konkrete eksempler og husk tolk, hvis der er behov for det. 

3. Evaluering og løbende regulering

Vælg en tovholder og lyt til børn og forældre undervejs. Afsæt tid til opfølgning på de enkelte hjemmeopgaver. Vis/informer løbende resultater og positive eksempler fra metoden til forældrene.