Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Puljemidler til løft af de svageste elevere.

I et læserbrev konkluderer statsminister Lars Løkke Rasmussen og undervisningsminister Merete Riisager, at udlodningen af præmiepuljen for løft af svage elever viser, at "meget kan flyttes, hvis man for alvor tager fat, arbejder målrettet og inddrager forældrene". https://www.folkeskolen.dk/643032/loekke-og-riisager-se-hvordan-man-kan-loefte-eleverne-paa-et-aar

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg oplever nu, at der i den danske folkeskole hver dag flyttes viden, indsigt, aha-oplevelser og læring hos eleverne. Lærerne tager fat ud fra de arbejdsforhold, de har, med mange undervisningstimer og kun lidt forberedelsestid. Lærerne arbejder målrettet og ambitiøst og inddrager forældrene i det omfang, forældrene kan det.

Del pengene ud

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Jeg hørte tallet 500.000.000 kroner i radioen og kom til den overvejelse: ”Tænk, hvis præmiepuljen, var blevet uddelt ud på samtlige danske skoler. Hvor meget var der så blevet løftet?” Det får vi aldrig svaret på, for pengene blev ikke delt ud. Regnestykket ville hedde 500.000.000 kroner fordelt på 1276 folkeskoler (2017 tal) det giver 391.849,52 pr skole. Det havde i hver fald været velkomment på min arbejdsplads, hvor der igen for ca. 22. gang skal spares (Jeg er på mit 23. år på skolen).

I første år ud af tre er det kun 61 skoler, der får del i de 500.000.000 kroner. Der er 104 skoler med i forsøget på at hæve karakteren for de svageste elevere fra 2 til 4.

Penge til firmaer

Nogle af pengene går endda ikke til folkeskolen, for der var flere skoler, som havde fået hjælp udefra, og firmaerne, der har øvet eleverne i eksamen hver uge, får 500.000 som betaling. På fire af skolerne er karaktergennemsnittet for skolen som helhed endda faldet.

Nej, jeg bryder mig ikke om puljemidler. Lav et reelt budget og del de penge ud, der skal bruges på de forskellige offentlige områder, så alle ved, hvad de skal arbejde med.

https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/april/170425-500-mio--kr--til-loeft-af-fagligt-svage-elever

Powered by Labrador CMS