Frederik Germann
Blog
Er folkeskolen kørt fast og bange for udvikling?
Forleden lavede jeg et indlæg om opbakning til et ide-generende fag i skolen. Det blev mødt med spørgsmålet ''Hvad skal det så afløse?'' frem for at drømme med og lade visionerne svæve frit rundt.
Forleden lavede jeg et indlæg, hvor jeg bakkede op om ideen om et ide-generende fag. Her skrev jeg om ideen i, at vi vigtigst af alt skal give vores elever lov til at drømme. Fordi uden drømme – så vil vi nødvendigvis ikke give dem den bedste mulighed for at komme videre i livet. Ideen om at have et fag, som ikke er bundet op af andre mål end ET mål. Nemlig at eleven skal have lov til at drømme, undersøge og søge efter sine drømme.
Jeg havde helt bevidst ikke skrevet, hvad sådan et fag skulle afløse i folkeskolen. Fordi hvorfor skal man tænke fast? Hvorfor ikke have visioner, drømme og håb for vores folkeskole? En folkeskole som i min optik skal være det bedste tilbud, som vi kan tilbyde vores børn i Danmark. I min optik, så skal folkeskolen kunne tåle at være udviklingsparat. Derfor undrer det mig, at man kan blive mødt af ’’Hvilke fag tænker du så skal ud?’’ Jeg kan sagtens forstå spørgsmålet om, hvem som skal undervise i faget ift. kompetencen.
MEN jeg tænker ikke, at det er nødvendigt at man skal lave det til et nyt linjefag på læreruddannelsen. I stedet skal det være noget, som alle lærere bør kunne varetage. Det drejer sig om dannelse – noget som vi i forvejen skal kunne udøve i vores hverdag. Desuden kræver det mere retningslinjer og nogen visionære politikere, som kan lovgive på skoleområdet i Folketinget. Hvis ikke de gør noget, så taber man i folkeskolen flere og flere elever til privatskolerne.
Lad os da nu drømme på børnenes vegne. Det er dem, som er fremtiden i Danmark og jeg tror simpelthen, at mange af børnene på skolerne i hele Danmark savner at drømme og have plads til at udforske dem selv. Vi ser innovation komme på skoleskemaet i flere og flere kommuner og skoler i Danmark. Men vi mangler i den grad visioner, som kan være med til at skabe et ide-generende fag og det nytter ikke noget, hvis den første og største bekymring er, hvilke fag der så skal væk fra skoleskemaet.
Lad os gribe dagen - eller carpe diem og gå til opgaven og få skabt noget nyt. Det skylder vi børnene og det skylder vi folkeskolen.