Frederik Germann
Blog
Det bliver ikke nemt for alle elever at vende tilbage i skole
Det bliver ikke nemt for alle elever, når de igen skal vende tilbage i skole. For nogen vil det være det bedste og for andre vil det være svært, at skulle tilbage - fordi det er så længe siden.
Forleden mødtes jeg med trivselsgrupper i min 8.klasse, hvor jeg er klasselærer. Vi mødtes alle, men fuldstændig efter bogen ift. regler og restriktioner. Det var et glædeligt gensyn for mig og for flere af eleverne – men for flere af dem blev der nævnt, at det faktisk var en smule ’’akavet’’ at se hinanden igen. Dette vil jeg mene er en af mange følgevirkninger fra de sidste fire måneders hjemsendelse fra skolen. Det var et helt tydeligt signal om, at der venter et kæmpe arbejde rent trivselsmæssigt udover det faglige arbejde, som der helt sikkert også vil være meget reparationsarbejde i. Flere af eleverne er nogen, som ellers fungerer rigtig godt i klassefællesskabet normalvis, men som oplever i stigende grad ensomhed og det at man ikke har været i samme rum i månedsvis, hvilket gør det mere fremmed.
Jeg kan selv skrive under på, at det er gået over gevind ift. at være hjemsendt. Savnet til hverdagen, rutinerne, arbejdspladsen, kollegerne og specielt eleverne. Eleverne som man slet ikke har den samme føling af socialt. Det er nemlig meget nemmere for eleverne at ’’gemme’’ sig på Teams, hvis nu de har haft en elendig morgen, eller har det rigtig skidt.
Der er gået over fire måneder siden, at eleverne sidst var i skole og det er også på tide, at kigge på løsningen om at få dem tilbage igen. Der er i min optik ikke meget vigtigere end, at vores børn og unge har en fast hverdag og rutine. Vi skal i vores pædagogiske overvejelser have med, at det bliver tungt for mange at blive inkluderet i et klassefællesskab igen. Det vil for nogen være noget, som kommer helt af sig selv – mens det for andre, som har været vant til at sidde derhjemme og kun se få venner, vil være en svær omgang. Eleverne er vant til lidt over en måneds adskillelse i sommerferien og ikke fire måneder.
Der skal ydes særlige indsatser til de mange, som det vil være svært for og der skal være fokus på at kunne få alle inkluderet tilbage i et klassefællesskab. Fællesskabsfølelsen er langt fra den samme virtuelt, som den er i det fysiske klasselokale.