Frederik Germann

Blog

Et ide-generende fag - ja tak!

Vi mangler noget i den danske folkeskole - det er et ide-generende fag. Hvorfor skal vi ikke give eleverne mulighed for, at drømme, idealisere sig selv, samt få udforsket nærmere på deres fremtidsmuligheder/drømme?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Thomas Blachman har af flere omgange foreslået et ’’ide-generende fag’’ til folkeskolen. Jeg har altid været enig med Blachman i, at det ville give så meget mening. Hvorfor har vi ikke et fag i folkeskolen, som kan være med til at danne hver enkelt elev ift. næste trin i livet for dem? Vi sender eleverne videre i systemet, men tit og ofte er det med en masse faglig viden, som naturligvis også er vigtigt. Hvorfor kan vi ikke bruge 1-2 lektioner om ugen på, at eleverne selv vælger sin retning – her taler jeg ikke om valgfag. Men om elevernes fremtid og deres muligheder, som de ikke får udlevet mere end en dag på HTX, HHX, STX, Erhvervsskolen m.m. i deres skoleliv!

Vi har som lærere ansvar for, at eleverne lykkedes med en faglig, social og generelt en personlig udvikling. Folkeskolen er bredt og fint dækket ind ift. de mange forskellige fag, som der udbydes og tilbydes. Men der mangler virkelig et fag, hvor eleverne kan finde ud af hvem de er, hvad de drømmer om og hvad de vil. Jeg tænker ikke, at det nødvendigvis allerede skal starte i indskolingen, men mest af alt kunne man lade det starte fra 6-7. klasse.

Fra 6-9. klasse gennemgår eleverne en stor udvikling og det er også her, at de langsomt begynder at skulle tage det næste valg i deres liv, nemlig hvad de skal efter 9. klasse? Der er masser af valgmuligheder, men det er aldrig en nem beslutning. Et fag som kan give eleverne mere end bare en smagsprøve, men hvor de kan få prøvet sig selv af og lave en dybere analyse af, hvad det egentlig er de brænder for og hvem de selv er? Det er svært, at give en 15-årig ansvaret for, hvad vedkommende skal, hvis den 15-årige ikke selv ved det.

Frederik Germann

Jeg hedder Frederik, er 24 år og bor i Frederiksværk. Underviser til dagligt på Hundested Skole, mens jeg sidder som byrådsmedlem for Venstre i Halsnæs Kommune. Jeg har holdninger til mange ting på skoleområdet, som jeg hen af vejen meget gerne skriver om. Det kan være alt fra en kanon i Kristendom til elevernes trivsel.

Eksempler på hvad tiden kan gå med er alt fra undersøgelser, brainstorms, interviews, fysisk at prøve de ting, som man gerne vil – og vigtigst af alt: Drømme. Vi skal klæde vores elever på til opgaven og at give dem et fag, hvor der ikke er et fagligt formål, vil være med til at kunne styrke folkeskolen og ungdommen. Vi skal dybere end UU-vejledningen og praktikken og i stedet fokusere på hver enkelt individs drømme, håb, tanker, ideer, bekymringer om fremtiden m.m.